En kvalitativ studie om lärares arbetssätt och mål mot sin vision för NO-undervisning.
dc.date.accessioned | 2010-10-04T07:34:01Z | |
dc.date.available | 2010-10-04T07:34:01Z | |
dc.date.issued | 2010 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/23636 | |
dc.description.abstract | Syftet med vårt examensarbete är att undersöka och kartlägga lärarens personliga mål & visioner med NO-under- visningen i dagens och för morgon dagens skola. Vi vill också ta reda på vilka arbetsätt de följer för att uppnå målen för sina NO-visioner och i sin undervisning. Huvudfrågan i vår undersökning är att ta reda på om lärare har visioner i sin yrkesroll. Vi har använt oss av kvalitativa metoder i undersökning och analys. Vi har intervjuat fem lärare som undervisar i NO. Resultatet av undersökningen som har genomförts visar att lärare har visioner i sin lärarroll inom NO-undervisning. Visionerna varierar beroende på lärarnas intresse och personlighet. Alla informanter i undersökningen har olika delmål som de arbetar på med varierande arbetssätt för att kunna uppnå sina visioner. Detta har betydelse i dagens och för morgondagens skola att vi har lärare med visioner i sin under- visning. Att det finns lärare med ett brinnande engagemang utöver läroplaner och lokala kursplaner. Att det finns autentiska lärare i skolan är ett måste om NO-undervisningen skall gå framåt och om eleverna skall lära sig för livet. | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.subject | NO-undervisning | sv |
dc.subject | vision | sv |
dc.subject | arbetssätt | sv |
dc.subject | kunskapsemfas | sv |
dc.title | En kvalitativ studie om lärares arbetssätt och mål mot sin vision för NO-undervisning. | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | C | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs Universitet/Sociologiska institutionen | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |