dc.description.abstract | Sammanfattning
Syftet med studien var att undersöka vilken syn på elevers demokratiska rättigheter i mobbningssammanhang
som framkom i två välanvända och internationellt välkända svenska åtgärdsprogram mot mobbning,
Olweusprogrammet och Gemensamt Bekymmer-metoden. Studien undersökte även vilken syn på elevers
moraliska fostran och vilken syn på människans kompetens och agens som framkom i studien, som ett led i att
förstå åtgärdsprogrammens syn på elevers rättigheter och skyldigheter vid en mobbningssituation. Metoden som
användes i studien var idéanalys, en variant av textanalys. Olweusprogrammets och Gemensamt Bekymmer-
metodens texter utgjorde det empiriska materialet, som analyserades med hjälp av tre dimensioner:
människosyn, moralsyn och syn på elevdemokrati. Resultaten visade att åtgärdsprogrammen uttryckte skilda
syner på samtliga undersökta dimensioner. I Olweusprogrammet uttrycktes en genomgående mer pessimistisk
syn på inblandade elevers förmåga att aktivt delta i en lösning på mobbningsproblem då en mobbningssituation
uppstått än Gemensamt Bekymmer-metoden, i vilken uttrycktes en optimistisk syn på inblandade elevers
medkänsla och vilja att aktivt delta i att lösa mobbningsproblem till alla inblandades fördel. Dock uttrycktes i
Olweusprogrammet en optimistisk syn på människan och dennes förmåga till att internalisera viktiga moraliska
värden, som att inte kränka andra människor, vid mobbningspreventivt arbete i skolan. I Gemensamt Bekymmer-
metoden uttrycktes en mer genomgående optimistisk syn på människans kompetens till, samt hennes moraliska
känsla för att vara en aktiv medbestämmande part i att hantera mobbningsproblem i skolan, än
Olweusprogrammet. Studiens betydelse för läraryrket ligger i att den betonar vikten av att kritiskt granska de
åtgärdsprogram mot mobbning som skolor använder sig av för att förstå vad de uttrycker utöver explicita
rekommendationer. Detta kan hjälpa läraren vid ställningstagande angående huruvida man själv och skolan
accepterar att använda ett åtgärdsprogram som uttrycker en viss människosyn, moralsyn eller syn på
elevdemokrati. Lärare har en skyldighet att motivera vad, hur och varför man gör något, vilket även är aktuellt i
mobbningssammanhang. | sv |