Förklara så att jag förstår! En studie på en grupp elever i årskurs sju, som uttrycker att matematik är svårt.
Abstract
Syfte
Studiens syfte var att belysa situationen för en grupp elever i årskurs 7 som uttrycker att
matematik är svårt. Den empiriska undersökningen avsåg att besvara syftet utifrån fem
frågeställningar som berör vilken inställning eleverna har till matematikämnet, vilka tidigare
upplevelser eleverna har av ämnet, hur eleverna upplever sin förmåga i ämnet matematik,
vilka erfarenheter och upplevelser eleverna har av olika former av stöd och hur eleverna
upplever sin undervisning i årskurs 7.
Metod
En kvalitativ metod i form av intervjuer användes för att intervju en grupp av nio elever i
matematiksvårigheter som urskilts med en enkät ur en stor population av elever på en friskola.
Elevgruppen i studien belystes genom triangulering på individnivå, gruppnivå och
organisationsnivå.
Resultat
Alla nio elever i studien uttryckte att matematik var svårt och flera av dem tror inte att de
kommer att nå upp till målen i årskurs 7. Elevernas tilltro till sin egen förmåga i matematik
påverkas av deras upplevelser i skolan och de resultat de erhållit. De uttrycker att det stöd de
erhållit inte varit odelat positivt vilket visar att det är viktigt att alla får rätt form av stöd.
Nästan alla i undersökningen sa att matematik ämnet har hög status vilket gör ämnet viktigt
för eleverna. De flesta eleverna uttryckte att om bara någon vill hjälpa dem att förstå så skulle
det vara roligare att arbeta med matematik. Detta påvisar vikten av en lärare som är engagerad
och välutbildad. Flera elever vill inte bli utpekade så organisatoriskt önskar de ett
sociokulturellt, inkluderande, relationellt perspektiv i skolan. Flera av elevernas tidigare
erfarenheter belyser att de inte upplever att skolan hjälp dem tillräckligt på individnivå,
gruppnivå eller organisationsnivå.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2010Keywords
Matematiksvårigheter
studie
specialpedagogik
el
Language
sv