• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Förklara så att jag förstår! En studie på en grupp elever i årskurs sju, som uttrycker att matematik är svårt.

Abstract
Syfte Studiens syfte var att belysa situationen för en grupp elever i årskurs 7 som uttrycker att matematik är svårt. Den empiriska undersökningen avsåg att besvara syftet utifrån fem frågeställningar som berör vilken inställning eleverna har till matematikämnet, vilka tidigare upplevelser eleverna har av ämnet, hur eleverna upplever sin förmåga i ämnet matematik, vilka erfarenheter och upplevelser eleverna har av olika former av stöd och hur eleverna upplever sin undervisning i årskurs 7. Metod En kvalitativ metod i form av intervjuer användes för att intervju en grupp av nio elever i matematiksvårigheter som urskilts med en enkät ur en stor population av elever på en friskola. Elevgruppen i studien belystes genom triangulering på individnivå, gruppnivå och organisationsnivå. Resultat Alla nio elever i studien uttryckte att matematik var svårt och flera av dem tror inte att de kommer att nå upp till målen i årskurs 7. Elevernas tilltro till sin egen förmåga i matematik påverkas av deras upplevelser i skolan och de resultat de erhållit. De uttrycker att det stöd de erhållit inte varit odelat positivt vilket visar att det är viktigt att alla får rätt form av stöd. Nästan alla i undersökningen sa att matematik ämnet har hög status vilket gör ämnet viktigt för eleverna. De flesta eleverna uttryckte att om bara någon vill hjälpa dem att förstå så skulle det vara roligare att arbeta med matematik. Detta påvisar vikten av en lärare som är engagerad och välutbildad. Flera elever vill inte bli utpekade så organisatoriskt önskar de ett sociokulturellt, inkluderande, relationellt perspektiv i skolan. Flera av elevernas tidigare erfarenheter belyser att de inte upplever att skolan hjälp dem tillräckligt på individnivå, gruppnivå eller organisationsnivå.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/23639
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_23639_1.pdf (308.3Kb)
Date
2010
Keywords
Matematiksvårigheter
studie
specialpedagogik
el
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV