dc.contributor.author | Niklasson, Klara | sv |
dc.contributor.author | Danielsson, Paul | sv |
dc.date.accessioned | 2010-10-04T07:34:06Z | |
dc.date.available | 2010-10-04T07:34:06Z | |
dc.date.issued | 2010 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/23640 | |
dc.description.abstract | Sammanfattning: Syftet med denna undersökning är att studera om och i så fall hur arbetssätten i skolan
skiljer sig mellan ämnesövergripande undervisning och ämnesundervisning. Vi studerar hur högstadieelever
uppfattar undervisningen bedriven enligt Lpo 94. Metoden som använts är enkätundersökning med fasta
svarsalternativ genomförd som gruppenkät på två olika skolor: den ena skolan har utpräglad ämnesövergri-
pande undervisning och den andra har huvudsakligen ämnesundervisning. Enkätens frågor har tidigare
besvarats i en omfattande undersökning inom UGU-projektet (Utvärdering genom uppföljning), vilket ger
oss ett stort jämförelsematerial i arbetet. Undersökningens resultat visar att det finns skillnader i arbetssätt
mellan ämnesövergripande undervisning och ämnesundervisning på de två skolor vi undersökt. Den ämnes-
övergripande undervisningen utmärker sig genom att lärare och elever diskuterar gemensamt i högre grad, att
eleverna oftare genomför större arbeten och projekt, att de oftare arbetar i grupper och att eleverna upplever
att de oftare får vara med och planera undervisningen. Vår jämförelse visar att den ämnesövergripande
undervisningen även utmärker sig markant mot UGU-undersökningens resultat. Vårt resultat tillsammans
med rön från tidigare forskning gör att vi drar slutsatsen att undervisningsformen påverkar arbetssätten i
skolan. Vi ser en samstämmighet mellan tanken om den konstruktivistiska skolan och hur den ämnesöver-
gripande undervisningen bedrivs. Med stöd av forskningen kan vi slå fast att det inte finns något empiriskt
underlag för att den ena eller andra undervisningsformen skulle vara bättre eller sämre än den andra. En
medvetenhet om vår undersöknings resultat kan bidra till reflektion och diskussion kring undervisnings-
formerna och arbetssätten i skolan. I förlängningen kan det få betydelse för hur lärare väljer att lägga upp sin
undervisning. Det är en som vi ser det viktig didaktisk konsekvens av detta examensarbete. | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.subject | integrerat lärande | sv |
dc.subject | intentionellt lärande | sv |
dc.subject | konstru | sv |
dc.title | Högstadieelevers syn på arbetssätt i skolan – ämnesövergripande undervisning i jämförelse med ämnesundervisning | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | C | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs Universitet/Sociologiska institutionen | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |