dc.description.abstract | Räknesättet division går att dela in i aspekterna innehållsdivision och delningsdivision. Dessa aspekter innebär
att en divisionsuppgift kan utformas på olika sätt. Kunskap om de båda divisionsaspekterna är gynnande vid
beräkning av olika sorters divisionsuppgifter. Ofta har elever bristfälliga kunskaper inom detta område, vilket
innebär att många elever har svårt att lösa divisionsuppgifter.
Syftet med denna uppsats är att granska divisionsavsnittet i tre matematikläroböcker för årskurs 4, för att se om
både innehållsdivision och delningsdivision finns representerade. Huvudfrågorna är:
•Hur ser fördelningen mellan de två divisionsaspekterna ut i matematikläroböckerna?
•Finns det någon skillnad mellan de olika matematikläroböckerna, vad det gäller introduktionen av
divisionsavsnittet, behandlingen av de båda divisionsaspekterna, sambandet mellan multiplikation och
division och om lärarhandledningen redogör för de båda divisionsaspekterna?
För att ta reda på detta har en kvantitativ och kvalitativ samt komparativ innehållsanalys av tre läroböcker för
årskurs 4 genomförts. Resultatet visar en tydlig dominans av delningsdivision gentemot innehållsdivision i
samtliga läroböcker, men de granskade läroböckernas divisionsavsnitt skiljer sig även något åt vad det
exempelvis gäller disposition, introduktion och antalet uppgifter. Dessa skillnader är olika från lärobok till
lärobok. Brister i en lärobok vägs upp av fördelar, som en annan lärobok saknar och tvärtom.
I dag finns ingen instans som granskar läromedel, vilket innebär att det ansvaret hamnar hos den enskilda skolan
och framför allt hos den enskilda läraren. Det är därför nödvändigt att lärare är väl medvetna om avsaknaden av
läromedelsgranskning, vilket gör det än viktigare att vara väl förtrogen med sitt undervisningsmaterial och att ha
goda ämneskunskaper i matematik.
II | sv |