• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Division i läroboken – En granskning av tre matematikböcker för årskurs 4

Sammanfattning
Räknesättet division går att dela in i aspekterna innehållsdivision och delningsdivision. Dessa aspekter innebär att en divisionsuppgift kan utformas på olika sätt. Kunskap om de båda divisionsaspekterna är gynnande vid beräkning av olika sorters divisionsuppgifter. Ofta har elever bristfälliga kunskaper inom detta område, vilket innebär att många elever har svårt att lösa divisionsuppgifter. Syftet med denna uppsats är att granska divisionsavsnittet i tre matematikläroböcker för årskurs 4, för att se om både innehållsdivision och delningsdivision finns representerade. Huvudfrågorna är: •Hur ser fördelningen mellan de två divisionsaspekterna ut i matematikläroböckerna? •Finns det någon skillnad mellan de olika matematikläroböckerna, vad det gäller introduktionen av divisionsavsnittet, behandlingen av de båda divisionsaspekterna, sambandet mellan multiplikation och division och om lärarhandledningen redogör för de båda divisionsaspekterna? För att ta reda på detta har en kvantitativ och kvalitativ samt komparativ innehållsanalys av tre läroböcker för årskurs 4 genomförts. Resultatet visar en tydlig dominans av delningsdivision gentemot innehållsdivision i samtliga läroböcker, men de granskade läroböckernas divisionsavsnitt skiljer sig även något åt vad det exempelvis gäller disposition, introduktion och antalet uppgifter. Dessa skillnader är olika från lärobok till lärobok. Brister i en lärobok vägs upp av fördelar, som en annan lärobok saknar och tvärtom. I dag finns ingen instans som granskar läromedel, vilket innebär att det ansvaret hamnar hos den enskilda skolan och framför allt hos den enskilda läraren. Det är därför nödvändigt att lärare är väl medvetna om avsaknaden av läromedelsgranskning, vilket gör det än viktigare att vara väl förtrogen med sitt undervisningsmaterial och att ha goda ämneskunskaper i matematik. II
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/23644
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_23644_1.pdf (2.240Mb)
Datum
2010
Författare
Karlsson, Josefin
Longgren, Jenny
Nyckelord
Lärobok
läromedelsgranskning
division
delningsd
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV