Show simple item record

dc.contributor.authorAndersson, Martinasv
dc.contributor.authorOlsson, Emeliesv
dc.date.accessioned2010-10-04T07:34:11Z
dc.date.available2010-10-04T07:34:11Z
dc.date.issued2010sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/23645
dc.description.abstractSyfte: Studien syftar till att undersöka hur inkludering av barn i behov av särskilt stöd i den ordinarie grundskolan fungerar, i förhållande till den inkluderade elevens kunskapsmässiga samt sociala utveckling. Den syftar vidare till att göra en jämförelse mellan två olika skolors arbetssätt för att på så sätt nå en djupare förståelse för vilka förutsättningar som kan ligga till grund för en lyckad inkludering. Utifrån detta blir studiens huvudfrågeställningar följande: Hur arbetar skolorna med inkludering? Hur fungerar detta arbetssätt i praktiken för eleven, med avseende på den sociala gemenskapen samt den kunskapsmässiga utvecklingen? Samt vilka förutsättningarna är för att inkluderingen skall fungera och därmed bli det bästa alternativet för eleven? Metod: I undersökningen har en kvalitativ undersökningsmetod använts för insamlandet av redovisat material. Sammanlagt har två intervjuer á 30 minuter och fyra dagars observationer genomförts på två olika skolor. Resultat: Resultatet är strukturerat i tre övergripande delar. Först redovisas de två olika skolorna var för sig för att därefter kopplas samman i en gemensam jämförelse. I resultatet går en variation vad gäller personalens förhållningssätt, skolornas resurser samt grund- och särskolans samarbete att skönja. Yrkesmässig relevans: Inkludering av elever i behov av särskilt stöd i den ordinarie grundskolan förespråkas i såväl nationella som internationella styrdokument. Skolan skall så långt det är möjligt sträva efter en inkluderande undervisning där alla barn undervisas tillsammans oberoende av eventuella skillnader. I denna studie behandlas det inkluderande arbetssättet i ett försök att komma fram till betydelsefulla förutsättningar för att inkluderingen skall fungera och därmed bli det bästa alternativet för eleven. Därför får också arbetet en yrkesmässig relevans.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectInkluderingsv
dc.subjecten skola för allasv
dc.subjectelever i behov avsv
dc.titleDet är hela tiden en balansgång - En kvalitativ studie om inkludering av elever i behov av särskilt stödsv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record