• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Det är hela tiden en balansgång - En kvalitativ studie om inkludering av elever i behov av särskilt stöd

Sammanfattning
Syfte: Studien syftar till att undersöka hur inkludering av barn i behov av särskilt stöd i den ordinarie grundskolan fungerar, i förhållande till den inkluderade elevens kunskapsmässiga samt sociala utveckling. Den syftar vidare till att göra en jämförelse mellan två olika skolors arbetssätt för att på så sätt nå en djupare förståelse för vilka förutsättningar som kan ligga till grund för en lyckad inkludering. Utifrån detta blir studiens huvudfrågeställningar följande: Hur arbetar skolorna med inkludering? Hur fungerar detta arbetssätt i praktiken för eleven, med avseende på den sociala gemenskapen samt den kunskapsmässiga utvecklingen? Samt vilka förutsättningarna är för att inkluderingen skall fungera och därmed bli det bästa alternativet för eleven? Metod: I undersökningen har en kvalitativ undersökningsmetod använts för insamlandet av redovisat material. Sammanlagt har två intervjuer á 30 minuter och fyra dagars observationer genomförts på två olika skolor. Resultat: Resultatet är strukturerat i tre övergripande delar. Först redovisas de två olika skolorna var för sig för att därefter kopplas samman i en gemensam jämförelse. I resultatet går en variation vad gäller personalens förhållningssätt, skolornas resurser samt grund- och särskolans samarbete att skönja. Yrkesmässig relevans: Inkludering av elever i behov av särskilt stöd i den ordinarie grundskolan förespråkas i såväl nationella som internationella styrdokument. Skolan skall så långt det är möjligt sträva efter en inkluderande undervisning där alla barn undervisas tillsammans oberoende av eventuella skillnader. I denna studie behandlas det inkluderande arbetssättet i ett försök att komma fram till betydelsefulla förutsättningar för att inkluderingen skall fungera och därmed bli det bästa alternativet för eleven. Därför får också arbetet en yrkesmässig relevans.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/23645
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_23645_1.pdf (211.1Kb)
Datum
2010
Författare
Andersson, Martina
Olsson, Emelie
Nyckelord
Inkludering
en skola för alla
elever i behov av
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV