dc.contributor.author | Andersson, Martina | sv |
dc.contributor.author | Olsson, Emelie | sv |
dc.date.accessioned | 2010-10-04T07:34:11Z | |
dc.date.available | 2010-10-04T07:34:11Z | |
dc.date.issued | 2010 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/23645 | |
dc.description.abstract | Syfte: Studien syftar till att undersöka hur inkludering av barn i behov av särskilt stöd i den ordinarie
grundskolan fungerar, i förhållande till den inkluderade elevens kunskapsmässiga samt sociala utveckling. Den
syftar vidare till att göra en jämförelse mellan två olika skolors arbetssätt för att på så sätt nå en djupare
förståelse för vilka förutsättningar som kan ligga till grund för en lyckad inkludering. Utifrån detta blir studiens
huvudfrågeställningar följande: Hur arbetar skolorna med inkludering? Hur fungerar detta arbetssätt i praktiken
för eleven, med avseende på den sociala gemenskapen samt den kunskapsmässiga utvecklingen? Samt vilka
förutsättningarna är för att inkluderingen skall fungera och därmed bli det bästa alternativet för eleven?
Metod: I undersökningen har en kvalitativ undersökningsmetod använts för insamlandet av redovisat material.
Sammanlagt har två intervjuer á 30 minuter och fyra dagars observationer genomförts på två olika skolor.
Resultat: Resultatet är strukturerat i tre övergripande delar. Först redovisas de två olika skolorna var för sig
för att därefter kopplas samman i en gemensam jämförelse. I resultatet går en variation vad gäller personalens
förhållningssätt, skolornas resurser samt grund- och särskolans samarbete att skönja.
Yrkesmässig relevans: Inkludering av elever i behov av särskilt stöd i den ordinarie grundskolan
förespråkas i såväl nationella som internationella styrdokument. Skolan skall så långt det är möjligt sträva efter
en inkluderande undervisning där alla barn undervisas tillsammans oberoende av eventuella skillnader. I denna
studie behandlas det inkluderande arbetssättet i ett försök att komma fram till betydelsefulla förutsättningar för
att inkluderingen skall fungera och därmed bli det bästa alternativet för eleven. Därför får också arbetet en
yrkesmässig relevans. | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.subject | Inkludering | sv |
dc.subject | en skola för alla | sv |
dc.subject | elever i behov av | sv |
dc.title | Det är hela tiden en balansgång - En kvalitativ studie om inkludering av elever i behov av särskilt stöd | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | C | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs Universitet/Sociologiska institutionen | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |