Delaktighet, påverkan och lärande i ett skolutvecklingsarbete
Sammanfattning
Sammanfattning
Det övergripande syftet är att studera i vilken utsträckning pedagogerna anser att de varit delaktiga och kunnat
påverka sitt eget lärande, men även deras syn på elevernas lärande, inom ramen för skolans
skolutvecklingsarbete. Detta handlar om det förebyggande arbetet mot kränkande behandling och mobbning. Vi
har undersökt vilka ökade kunskaper pedagogerna erhållit, samt vilka ökade kunskaper eleverna fått. För att
besvara våra frågor har vi använt oss två metoder, dels en kvantitativ undersökning, i form av enkät, och dels en
kvalitativ undersökning, i form av intervjuer.
Våra resultat pekar på vitt skilda åsikter, när det gäller delaktighet och påverkan bland pedagogerna. Vi kan
utifrån vår undersökning dra slutsatsen att många pedagoger anser att Trygghetsteamet brister i
kommunikationen. Vidare menar en del också att Trygghetsteamet är alltför otydliga i framtoningen om den
egna funktionen, vilka arbetsområden som initieras ifrån dem och vilka beslut som kommer från skolpolitikerna
(bl a Olweusmodellen). När det gäller pedagogernas eget lärande anser en del att de inte har fått några ökade
kunskaper genom litteratur och förhållningssätt, medan andra anser att de har fått nya verktyg och metoder att
använda sig av i det förebyggande arbetet kring mobbning. Majoriteten av pedagogerna anser att eleverna har
fått ökade kunskaper i det förebyggande arbetet mot mobbing, då eleverna har fått ta del av olika metoder som
har gett dem kunskaper om att kunna förebygga mobbning. Samtliga pedagoger anser att det är genom momentet
Livskunskap som eleverna har fått mest ökade kunskaper. En bra kommunikation, tydlig diskussion kring syftet
med temaarbetet, reflektion och handledning med mera är en del i lärandeprocessen, menar vi. De är viktiga
komponenter för att skapa delaktighet och engagemang hos eleverna. Det är hur man tänker och resonerar kring
ett problem eller fenomen, som är det viktiga i lärandeprocessen, menar vi.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2010Författare
Svensson, Jenny
Svartborn, Miriam
Nyckelord
Skolutveckling
delaktighet
påverkan och lärande
Språk
sv