MOBBNINGSSIGNALER – En kvalitativ studie ur ett elevperspektiv Examinator: Hans Rystedt
Abstract
Denna uppsats är en kvalitativ studie med ett syfte som handlar om att synliggöra mobbningssignaler under
skoltid. Uppsatsen har ett elevperspektiv och vill fördjupa lärarens kunskaper i att identifiera begynnande
mobbning. Uppsatsen har ställt frågor kring hur mobbningen tar sig uttryck, var mobbningen sker, när den
upptäcks och vilka mobbningssignaler man kan synliggöra och identifiera som en del i den begynnande
mobbningen. Sju djupintervjuer har utförts, fördelat på 3 pojkar och 4 flickor. Intervjuguiden har varit
semistrukturerad med öppenhet för följdfrågor. Resultatredovisning har identifierats och kategoriserats i
områdena kön, hälsa, vuxna, geografi och utbildningsnivå. Alla informanterna har beskrivit
mobbningssignaler och har kunnat placera in dessa i tid och rum. Vi har fokuserat lite extra på klassrummet
och har förutsatt att mobbare och mobbad går i samma klass. Materialet har identifierat mobbningssignaler
för den som mobbar, den som blir mobbad, för de övriga i klassen och allmänna signaler. Kön har delats
upp i likheter och skillnader mellanpojkar och flickor. Hälsa har delats upp i fysiskt och psykiskt. Vuxna
innebär alla vuxna som informanterna kommer i kontakt med under skoltid. Geografi innebär alla de platser
där mobbningen äger rum enligt informanterna. Utbildningsnivå avser informanternas erfarenhet från
förskolan fram till och med gymnasiet. I resultatdiskussionen har vi använt oss av Dan Olweus och Gunilla
Björks forskning. Olweus har studerat mobbning utifrån ett individualistiskt synsätt och Björk representerar
det perspektiv som ser mobbningen i en vidare social kontext. I klassrummet utgör blickar, skratt och suckar
signaler som kan uppfattas som begynnande mobbning enligt informanterna. De som känner till om
mobbningen först är klassen eller kompisar. När vuxna (lärare, skolpersonal, föräldrar) får kännedom om
mobbningen har den pågått en tid, ofta lång tid. Om en lärare uppfattar en begynnande mobbningssignal kan
man dra slutsatsen att mobbning pågår.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2010Author
HARLIN, JOHANNES
SPJUTH, KATARINA
Keywords
begynnande mobbningssignaler
elever
lärare
klas
Language
sv