• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

MOBBNINGSSIGNALER – En kvalitativ studie ur ett elevperspektiv Examinator: Hans Rystedt

Abstract
Denna uppsats är en kvalitativ studie med ett syfte som handlar om att synliggöra mobbningssignaler under skoltid. Uppsatsen har ett elevperspektiv och vill fördjupa lärarens kunskaper i att identifiera begynnande mobbning. Uppsatsen har ställt frågor kring hur mobbningen tar sig uttryck, var mobbningen sker, när den upptäcks och vilka mobbningssignaler man kan synliggöra och identifiera som en del i den begynnande mobbningen. Sju djupintervjuer har utförts, fördelat på 3 pojkar och 4 flickor. Intervjuguiden har varit semistrukturerad med öppenhet för följdfrågor. Resultatredovisning har identifierats och kategoriserats i områdena kön, hälsa, vuxna, geografi och utbildningsnivå. Alla informanterna har beskrivit mobbningssignaler och har kunnat placera in dessa i tid och rum. Vi har fokuserat lite extra på klassrummet och har förutsatt att mobbare och mobbad går i samma klass. Materialet har identifierat mobbningssignaler för den som mobbar, den som blir mobbad, för de övriga i klassen och allmänna signaler. Kön har delats upp i likheter och skillnader mellanpojkar och flickor. Hälsa har delats upp i fysiskt och psykiskt. Vuxna innebär alla vuxna som informanterna kommer i kontakt med under skoltid. Geografi innebär alla de platser där mobbningen äger rum enligt informanterna. Utbildningsnivå avser informanternas erfarenhet från förskolan fram till och med gymnasiet. I resultatdiskussionen har vi använt oss av Dan Olweus och Gunilla Björks forskning. Olweus har studerat mobbning utifrån ett individualistiskt synsätt och Björk representerar det perspektiv som ser mobbningen i en vidare social kontext. I klassrummet utgör blickar, skratt och suckar signaler som kan uppfattas som begynnande mobbning enligt informanterna. De som känner till om mobbningen först är klassen eller kompisar. När vuxna (lärare, skolpersonal, föräldrar) får kännedom om mobbningen har den pågått en tid, ofta lång tid. Om en lärare uppfattar en begynnande mobbningssignal kan man dra slutsatsen att mobbning pågår.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/23651
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_23651_1.pdf (154.5Kb)
Date
2010
Author
HARLIN, JOHANNES
SPJUTH, KATARINA
Keywords
begynnande mobbningssignaler
elever
lärare
klas
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV