Historiska Karlar En komparativ studie av hur Karl XI och Karl XII skildrats i gymnasieskolans läroböcker från 1920-tal till 2000-tal
Abstract
Sammanfattning:
Att problematisera kring och belysa historiska skeenden ur olika perspektiv är bland de viktigaste och mest
grundläggande förmågor historieläraren bör ha. Genom att analysera innehållet i läroböcker ur ett tidsperspektiv
tränas denna förmåga samtidigt som man blir uppmärksam på en del av det material som finns till förfogande.
Syftet med föreliggande uppsats är att ge en bild av hur Karl XI och Karl XII framställts i gymnasieskolans
historieläroböcker från 190-talet fram till 000-talet. Genom närläsning av dels gymnasieläroböcker, dels
universitetsläroböcker, vilka fått tjäna som ett slags sammanfattning av rådande forskningsklimat, har jag sökt
svar på följande frågor: -På vilket sätt har Karl XI och Karl XII skildrats i gymnasieskolans historieböcker under
nämnda tidsperiod? -Finns det några anmärkningsvärda skillnader i framställningen av Karl XI och Karl XII i
läroboksmaterialet? -Tenderar läroböckernas framställning av Karl XI och Karl XII att följa den samtida
historieforskningen? Resultatet av studien visar på en hel del förändringar: I den äldsta litteraturen framställs
monarkerna närmast som ett slags nationalhjältar där fokus i första hand är riktat mot deras personer. Ju längre
fram i tiden man rör sig flyttas däremot fokus alltmer mot omkringliggande företeelser och strukturer och
kungarna utgör inte längre textens huvudpersoner. Karl XI skildras främst genom sin inrikespolitiska verkan och
Karl XII utifrån sin krigföring. Den senare tenderar att i större utsträckning skildras genom en mer värderande
framställning. Innehållet i forskningslitteraturen och läroböckerna är i mångt och mycket detsamma, men de förra
ligger steget före i utvecklingen av ett allt mer källkritiskt förhållningssätt.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2010Author
Perry, Andrea
Keywords
Karl XI
Karl XII
läroböcker
historia
Sverige
Language
sv