Show simple item record

dc.contributor.authorPerry, Andreasv
dc.date.accessioned2010-10-04T07:34:22Z
dc.date.available2010-10-04T07:34:22Z
dc.date.issued2010sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/23655
dc.description.abstractSammanfattning: Att problematisera kring och belysa historiska skeenden ur olika perspektiv är bland de viktigaste och mest grundläggande förmågor historieläraren bör ha. Genom att analysera innehållet i läroböcker ur ett tidsperspektiv tränas denna förmåga samtidigt som man blir uppmärksam på en del av det material som finns till förfogande. Syftet med föreliggande uppsats är att ge en bild av hur Karl XI och Karl XII framställts i gymnasieskolans historieläroböcker från 190-talet fram till 000-talet. Genom närläsning av dels gymnasieläroböcker, dels universitetsläroböcker, vilka fått tjäna som ett slags sammanfattning av rådande forskningsklimat, har jag sökt svar på följande frågor: -På vilket sätt har Karl XI och Karl XII skildrats i gymnasieskolans historieböcker under nämnda tidsperiod? -Finns det några anmärkningsvärda skillnader i framställningen av Karl XI och Karl XII i läroboksmaterialet? -Tenderar läroböckernas framställning av Karl XI och Karl XII att följa den samtida historieforskningen? Resultatet av studien visar på en hel del förändringar: I den äldsta litteraturen framställs monarkerna närmast som ett slags nationalhjältar där fokus i första hand är riktat mot deras personer. Ju längre fram i tiden man rör sig flyttas däremot fokus alltmer mot omkringliggande företeelser och strukturer och kungarna utgör inte längre textens huvudpersoner. Karl XI skildras främst genom sin inrikespolitiska verkan och Karl XII utifrån sin krigföring. Den senare tenderar att i större utsträckning skildras genom en mer värderande framställning. Innehållet i forskningslitteraturen och läroböckerna är i mångt och mycket detsamma, men de förra ligger steget före i utvecklingen av ett allt mer källkritiskt förhållningssätt.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectKarl XIsv
dc.subjectKarl XIIsv
dc.subjectläroböckersv
dc.subjecthistoriasv
dc.subjectSverigesv
dc.titleHistoriska Karlar En komparativ studie av hur Karl XI och Karl XII skildrats i gymnasieskolans läroböcker från 1920-tal till 2000-talsv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record