• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Det är bra om man får bestämma lite själv … – en kvalitativ undersökning om motivation i årskurs 9

Abstract
Syfte Syftet med den här uppsatsen är att belysa motivationsbegreppet ur ett elevperspektiv. Utifrån en bred anknytning till tidigare forskning om konceptet motivation, uttryckt i forskarnas språk, ska motivationskonceptet förklaras med elevernas egna ord, i ett ”elevnära” språk. Huvudfrågor Hur beskriver elever sin skolsituation och motivation med avseende på relation till lärare, hemmet och jämnåriga, den egna förmågan och sina prestationer? Vad får elever att vilja lära sig i skolan och vilka drivkrafter ligger bakom detta? Metod och material Uppsatsen är en kvalitativ studie i form av intervjuer, som genomfördes utifrån en socio-kognitiv motivationsdefinition med elever ur årskurs 9. Resultat Vår studie visar att elevers motivation påverkas positivt när de är delaktiga i planeringen av lektioner och arbetssätt, när de får bestämma sin egen arbetstakt och när undervisningen är varierad. Goda relationer mellan elever och lärare gynnar också motivationen. Lärare, som har förmåga att motivera, utmanar eleverna med skoluppgifterna och är samtidigt lyhörda för deras behov. Även engagerade föräldrar som formulerar förväntningar verkar motiverande. Inställningen i kamratgruppen präglar individens uppfattning om skolan. Vidare har elever i årskurs 9 redan hunnit etablera en fast uppfattning om sin egen förmåga. Den skapar förväntningar om hur de kommer att klara kommande uppgifter, vilket i sin tur styr graden av motivation. Betydelse för läraryrket Elevers motivation och intresse korrelerar med deras studieresultat. En förståelse för vad elever uppfattar som motiverande och hur de själva förklarar sin egen motivation hjälper alla lärare att undervisa på ett sätt som lyfter eleverna och skapar större engagemang i skolan.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/23656
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_23656_1.pdf (669.8Kb)
Date
2010
Author
Brink, Maria
Daniela, Hanisch
Keywords
attributionsteori
elevers självuppfattning
högst
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV