dc.description.abstract | Syfte
Syftet med den här uppsatsen är att belysa motivationsbegreppet ur ett elevperspektiv. Utifrån en bred
anknytning till tidigare forskning om konceptet motivation, uttryckt i forskarnas språk, ska motivationskonceptet
förklaras med elevernas egna ord, i ett ”elevnära” språk.
Huvudfrågor
Hur beskriver elever sin skolsituation och motivation med avseende på relation till lärare, hemmet och
jämnåriga, den egna förmågan och sina prestationer? Vad får elever att vilja lära sig i skolan och vilka
drivkrafter ligger bakom detta?
Metod och material
Uppsatsen är en kvalitativ studie i form av intervjuer, som genomfördes utifrån en socio-kognitiv
motivationsdefinition med elever ur årskurs 9.
Resultat
Vår studie visar att elevers motivation påverkas positivt när de är delaktiga i planeringen av lektioner och
arbetssätt, när de får bestämma sin egen arbetstakt och när undervisningen är varierad. Goda relationer mellan
elever och lärare gynnar också motivationen. Lärare, som har förmåga att motivera, utmanar eleverna med
skoluppgifterna och är samtidigt lyhörda för deras behov. Även engagerade föräldrar som formulerar
förväntningar verkar motiverande. Inställningen i kamratgruppen präglar individens uppfattning om skolan.
Vidare har elever i årskurs 9 redan hunnit etablera en fast uppfattning om sin egen förmåga. Den skapar
förväntningar om hur de kommer att klara kommande uppgifter, vilket i sin tur styr graden av motivation.
Betydelse för läraryrket
Elevers motivation och intresse korrelerar med deras studieresultat. En förståelse för vad elever uppfattar som
motiverande och hur de själva förklarar sin egen motivation hjälper alla lärare att undervisa på ett sätt som lyfter
eleverna och skapar större engagemang i skolan. | sv |