”En skola för vissa”
Abstract
Sammanfattning
Syftet med examensarbetet är att bidra till diskussionen angående hur väl den svenska skolan är en ”skola för
alla”. Frågeställningen som skall uppnå syftet är frågan om hur väl ”en skola för alla” fungerar i praktiken. Är
skolan verkligen en skola för alla? I skolans styrdokument står det att den skall vara det, men går det i själva
verket att uppfylla detta i verkligheten? ”En skola för alla” är ett brett begrepp med många olika aspekter och
infallsvinklar. Det skulle vara omöjligt att undersöka allt under den tidsram jag har haft till mitt förfogande. Jag
har därför valt att inrikta mig på hjälpaspekten, alltså i vilken mån eleverna får den hjälp de behöver i skolan och
hur mycket de själva efterfrågar hjälp. Som forskningsmetod valde jag att använda mig av observationer. Tre
kategorier av elever kunde under observationerna identifieras genom i vilken mån de behövde hjälp och på vilket
sätt de uttryckte det på. Kategorierna som kunde urskiljas var: ”Stökiga”, störande elever, ”Osynliga”, tystlåtna
elever och ”Duktiga”, ambitiösa elever. De elever som verkade klara sig bäst var de ”duktiga” eleverna för de
behövde sällan hjälp, de som fick mest hjälp var de ”stökiga” eleverna för de hördes mest och fick därför mest
uppmärksamhet av lärarna. De ”osynliga” glömdes oftast bort eftersom de var tystlåtna och inte märktes av när
de behövde hjälp. Att eleverna inte efterfrågar hjälp betyder inte att de inte behöver hjälp. Här är lärarens roll av
stor vikt. Attityden och engagemanget läraren har gentemot eleverna är av oerhörd betydelse för hur det går för
eleverna i skolan.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2010Author
Gavelfjäll, Veronica
Keywords
En skola för alla
likvärdighet
hjälp
rättighete
Language
sv