• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”En skola för vissa”

Sammanfattning
Sammanfattning Syftet med examensarbetet är att bidra till diskussionen angående hur väl den svenska skolan är en ”skola för alla”. Frågeställningen som skall uppnå syftet är frågan om hur väl ”en skola för alla” fungerar i praktiken. Är skolan verkligen en skola för alla? I skolans styrdokument står det att den skall vara det, men går det i själva verket att uppfylla detta i verkligheten? ”En skola för alla” är ett brett begrepp med många olika aspekter och infallsvinklar. Det skulle vara omöjligt att undersöka allt under den tidsram jag har haft till mitt förfogande. Jag har därför valt att inrikta mig på hjälpaspekten, alltså i vilken mån eleverna får den hjälp de behöver i skolan och hur mycket de själva efterfrågar hjälp. Som forskningsmetod valde jag att använda mig av observationer. Tre kategorier av elever kunde under observationerna identifieras genom i vilken mån de behövde hjälp och på vilket sätt de uttryckte det på. Kategorierna som kunde urskiljas var: ”Stökiga”, störande elever, ”Osynliga”, tystlåtna elever och ”Duktiga”, ambitiösa elever. De elever som verkade klara sig bäst var de ”duktiga” eleverna för de behövde sällan hjälp, de som fick mest hjälp var de ”stökiga” eleverna för de hördes mest och fick därför mest uppmärksamhet av lärarna. De ”osynliga” glömdes oftast bort eftersom de var tystlåtna och inte märktes av när de behövde hjälp. Att eleverna inte efterfrågar hjälp betyder inte att de inte behöver hjälp. Här är lärarens roll av stor vikt. Attityden och engagemanget läraren har gentemot eleverna är av oerhörd betydelse för hur det går för eleverna i skolan.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/23657
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_23657_1.pdf (165.0Kb)
Datum
2010
Författare
Gavelfjäll, Veronica
Nyckelord
En skola för alla
likvärdighet
hjälp
rättighete
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV