Att dokumentera med hjälp av programmet @tt slöjda. Hur fungerar det?
dc.contributor.author | Andréason, Anna | sv |
dc.contributor.author | Gustavsson, Janette | sv |
dc.date.accessioned | 2010-10-04T07:34:27Z | |
dc.date.available | 2010-10-04T07:34:27Z | |
dc.date.issued | 2010 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/23659 | |
dc.description.abstract | Samtal kring vårt gemensamma intresse för dokumentation mynnade ut i att vi blev nyfikna på det Internetbaserade portfolioprogrammet @tt slöjda. I arbetets bakgrund beskriver vi hur styrdokumenten visar på vikten av dokumentation i skolan, redogör för portfolio som pedagogisk metod samt återger en intervju med programmet @tt slöjdas grundare Inger Degerfält. Arbetets bakgrund resulterade i följande syfte: att ta reda på lärares uppfattningar om programmet @tt slöjda som dokumentationsmetod i skolslöjden samt hur de använder sig av de uppgifter som eleverna skriver in i programmet. Syftet har vi brutit ned i följande frågeställningar: Hur argumenterar slöjdlärare för sitt val att använda @tt slöjda? Hur introduceras @tt slöjda för eleverna? Hur används den internetbaserade databasen @tt slöjda i skolslöjden? Används @tt slöjda som grund för formativ och/eller summativ bedömning? Som metod har vi valt att genomföra sex kvalitativa intervjuer med verksamma slöjdlärare. Efter att samtliga intervjuer var avslutade transkriberade vi de delar som berörde vårt syfte. Vid bearbetningen av materialet tematiserade vi resultaten utifrån de frågeställningar vi hade. I resultatet framkom det att programmet @tt slöjda inte täcker de delar i styrdokumenten som berör dokumentation. Funktioner saknas i programmet för att täcka slöjdprocessens alla delar. Eleverna dokumenterade inte under arbetets gång i programmet @tt slöjda utan endast när en produkt var klar. Vidare framkom att samtliga av våra respondenter använde sig av andra dokumentationssystem vid sidan av programmet för att täcka kravet på dokumentation. Genom arbetet har vår kunskap om dokumentation och portfoliometod samt anknytning till styrdokument ytterligare fördjupats och vi hoppas att vårt arbete också kan ge andra slöjdlärare/blivande slöjdlärare tankar kring dokumentationsmetod i skolslöjden. | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.subject | slöjd | sv |
dc.subject | digital portfolio | sv |
dc.subject | portfolio | sv |
dc.subject | @tt slöjda | sv |
dc.subject | s | sv |
dc.title | Att dokumentera med hjälp av programmet @tt slöjda. Hur fungerar det? | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | C | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs Universitet/Sociologiska institutionen | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |