• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Att dokumentera med hjälp av programmet @tt slöjda. Hur fungerar det?

Abstract
Samtal kring vårt gemensamma intresse för dokumentation mynnade ut i att vi blev nyfikna på det Internetbaserade portfolioprogrammet @tt slöjda. I arbetets bakgrund beskriver vi hur styrdokumenten visar på vikten av dokumentation i skolan, redogör för portfolio som pedagogisk metod samt återger en intervju med programmet @tt slöjdas grundare Inger Degerfält. Arbetets bakgrund resulterade i följande syfte: att ta reda på lärares uppfattningar om programmet @tt slöjda som dokumentationsmetod i skolslöjden samt hur de använder sig av de uppgifter som eleverna skriver in i programmet. Syftet har vi brutit ned i följande frågeställningar: Hur argumenterar slöjdlärare för sitt val att använda @tt slöjda? Hur introduceras @tt slöjda för eleverna? Hur används den internetbaserade databasen @tt slöjda i skolslöjden? Används @tt slöjda som grund för formativ och/eller summativ bedömning? Som metod har vi valt att genomföra sex kvalitativa intervjuer med verksamma slöjdlärare. Efter att samtliga intervjuer var avslutade transkriberade vi de delar som berörde vårt syfte. Vid bearbetningen av materialet tematiserade vi resultaten utifrån de frågeställningar vi hade. I resultatet framkom det att programmet @tt slöjda inte täcker de delar i styrdokumenten som berör dokumentation. Funktioner saknas i programmet för att täcka slöjdprocessens alla delar. Eleverna dokumenterade inte under arbetets gång i programmet @tt slöjda utan endast när en produkt var klar. Vidare framkom att samtliga av våra respondenter använde sig av andra dokumentationssystem vid sidan av programmet för att täcka kravet på dokumentation. Genom arbetet har vår kunskap om dokumentation och portfoliometod samt anknytning till styrdokument ytterligare fördjupats och vi hoppas att vårt arbete också kan ge andra slöjdlärare/blivande slöjdlärare tankar kring dokumentationsmetod i skolslöjden.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/23659
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_23659_1.pdf (266.3Kb)
Date
2010
Author
Andréason, Anna
Gustavsson, Janette
Keywords
slöjd
digital portfolio
portfolio
@tt slöjda
s
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV