• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”Dom ska ju vara både snälla och stränga” Den mest omtyckta ledarstilen hos lärare – utifrån ett elevperspektiv

Abstract
______________________________________________________________________ Hur väl medvetna är eleverna om lärarnas arbetsinsats? Kan de uttala sig alls om hur de tycker att en lärare ska agera i klassrummet? Vi vill fråga eleverna vad de tycker kännetecknar en bra lärare. Våra frågeställningar är: Vilken ledarstil föredrar elever i årskurs 4 hos sina lärare? Varför föredrar de den ledarstilen? Vi har valt att genomföra samtalsintervjuer med två grupper av elever i årskurs 4. Genom vår undersökning fick vi en djupare förståelse för hur eleverna uppfattar sin klassrumsmiljö och då med fokus på lärarens agerande och sätt att leda klassen. Vårt resultat har vi förankrat i tidigare forskning om ledarskap och ledarstilar. Vi har fått se att eleverna är väl medvetna om lärarens agerande och har en hel del förslag om hur en lärare arbetar bäst. Vi har som blivande lärare fått en större förståelse för elevernas situation och blivit mer medvetna om hur de vill att en lärare ska agera. 1
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/23660
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_23660_1.pdf (397.8Kb)
Date
2010
Author
Wallin, Sofia
Andersson, Linda
Keywords
elevperspektiv
ledarstil
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV