”Dom ska ju vara både snälla och stränga” Den mest omtyckta ledarstilen hos lärare – utifrån ett elevperspektiv
Sammanfattning
______________________________________________________________________
Hur väl medvetna är eleverna om lärarnas arbetsinsats? Kan de uttala sig alls om hur de
tycker att en lärare ska agera i klassrummet? Vi vill fråga eleverna vad de tycker
kännetecknar en bra lärare.
Våra frågeställningar är: Vilken ledarstil föredrar elever i årskurs 4 hos sina lärare?
Varför föredrar de den ledarstilen?
Vi har valt att genomföra samtalsintervjuer med två grupper av elever i årskurs 4.
Genom vår undersökning fick vi en djupare förståelse för hur eleverna uppfattar sin
klassrumsmiljö och då med fokus på lärarens agerande och sätt att leda klassen. Vårt
resultat har vi förankrat i tidigare forskning om ledarskap och ledarstilar.
Vi har fått se att eleverna är väl medvetna om lärarens agerande och har en hel del
förslag om hur en lärare arbetar bäst. Vi har som blivande lärare fått en större förståelse
för elevernas situation och blivit mer medvetna om hur de vill att en lärare ska agera.
1
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2010Författare
Wallin, Sofia
Andersson, Linda
Nyckelord
elevperspektiv
ledarstil
Språk
sv