• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Musikundervisningens roll i konstruerande av genus. - En observations- och intervjustudie om genus knutet till musikundervisning

Abstract
Syftet med detta arbete är att undersöka hur genus skapas i musikundervisning och hur ett antal musiklärare och elever upplever dessa genusstrukturer. Finns det problem med den rådande ordningen och finns det speciella sammanhang då denna blir extra tydlig? För att besvara mina frågor intervjuades ett antal musiklärare och elever runt om i västra Sverige. För att komplettera bilden intervjuerna gav genomfördes ett antal observationer. I en del fall har lärarnas och elevernas utsagor kommit att ge en relativt samstämmig bild av musikundervisningen och i andra fall har dessa inte i samma utsträckning stämt överens. Det samma gäller observationerna som ibland kommit att förstärka intervjupersonernas utsagor medan de inte harmoniserat med de berättelser jag fått ta del av i intervjuerna. Resultatet pekar på att flickor och pojkar delvis väljer att ägna sig åt olika aktiviteter under musiklektionerna och att det också skiljer sig ifråga om vem som tar plats och inte. En viktig aspekt har kommit att bli att flickor i högre grad än pojkar förefaller lida brist på självförtroende när det gäller musikutövande vilket begränsar dem under musiklektionerna. Många av de tillfrågade eleverna bär i någon mån föreställningar om könskodade instrument vilka kan ledas tillbaka till historiska föreställningar om vilka instrument kvinnor respektive män förväntas spela eller passar för att spela. Då det gäller instrumentfördelningen under skolans musikundervisning visar undersökningen att det i många fall även här förefaller vara så att historiska mönster fortlever i denna. De ensemblesituationer eleverna ingår i kommer på många sätt att utgöra ett isärhållande mellan könen där pojkar dominerar och flickor intar en underordnad position.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/23662
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_23662_1.pdf (200.1Kb)
Date
2010
Author
Carlsson, Andreas
Keywords
musikundervisning
genus
genus som process
genus
Language
sv
Metadata
Show full item record

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Ungdomars och unga vuxnas upplevelse av trygghet vid Stenpiren i Göteborg ur ett genusperspektiv 

    Antonsson, Siri; Markander, Elin (2020-08-29)
    Syftet med denna uppsats är att belysa ungdomars och unga vuxnas upplevda trygghet vid området Stenpiren som är en viktig knutpunkt för kollektivtrafik i Göteborg, ur ett genusperspektiv. Samt lyfta fram åtgärder som kan ...
  • "Är Kivi en tjej eller kille?" En studie av barns förståelse av en litterär person som omnämns med pronomenet "hen" 

    Eliasson, Sara (2016-02-12)
    Forskningsområde i föreliggande studie är att studera barns kommunikation runt bokläsning, i syfte att undersöka barns förståelse och tolkning av socialt kön, det vill säga genus, hos barnlitteraturens huvudperson, vilken ...
  • När livet tar rätt form: om människosyn i svenska hälsotidskrifter 1910-13 och 2009 

    Kardemark, Wilhelm (2012-12-17)
    Abstract When life gets the right shape: On anthropology in Swedish health magazines 1910-13 and 2009 This thesis describes and analyses anthropologies and understandings of health in Swedish health magazines 1910 ...

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV