• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Lärarnas didaktiska förhållningssätt vid matematikundervisning av elever med olika modersmål

Abstract
Sammanfattning Syftet med vårt examensarbete var att undersöka lärarnas didaktiska förhållningssätt i ämnet matematik för årskurs 3 mellan lärare som undervisar elever med svenska som förstaspråk respektive lärare som undervisar elever med svenska som andraspråk. Målsättningen i vårt arbete har därför blivit att svara på följande frågeställningar:  Anser lärarna att det finns skillnader i didaktiska förhållningssätt som beror på elevgruppens modersmål?  Vilka didaktiska aspekter anser lärarna är väsentliga med avseende på elevernas språkliga bakgrund? Vår undersökning baseras på intervjuer med fyra verksamma lärare i årskurs 3. Vi observerade först varje lärare i sina egna klasser under en av deras matematiklektioner innan vi utförde våra intervjuer. Vi valde att ha intervjuerna i semistrukturerad intervjuform vilket ger möjligheter och skapar förutsättningar till att få en djupare förståelse, att gå vidare med de intressanta svaren samt att direkt ställa uppföljningsfrågor eller reda ut något som är oklart. Resultat som vi har fått fram visar att lärarna inte anser att det finns någon skillnad i det didaktiska förhållningssättet gentemot elever med svenska som förstaspråk respektive andraspråk. Lärarna ansåg att det finns fyra väsentliga didaktiska aspekter som beror på elevgruppen; kommunikation i matematik, konkret material i undervisningen, stöd i undervisningen och språk. För att kunna använda och anpassa de didaktiska aspekterna utefter en elevgrupps utformning och behov behöver läraren ha kännedom om och ta hänsyn till
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/23663
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_23663_1.pdf (173.4Kb)
Date
2010
Author
Eliasson, Hiba
Ascic, Harisa
Keywords
matematikundervisning
lärarens roll
elever med s
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV