Lärarnas didaktiska förhållningssätt vid matematikundervisning av elever med olika modersmål
Sammanfattning
Sammanfattning
Syftet med vårt examensarbete var att undersöka lärarnas didaktiska förhållningssätt i ämnet
matematik för årskurs 3 mellan lärare som undervisar elever med svenska som förstaspråk
respektive lärare som undervisar elever med svenska som andraspråk. Målsättningen i vårt
arbete har därför blivit att svara på följande frågeställningar:
Anser lärarna att det finns skillnader i didaktiska förhållningssätt som beror på
elevgruppens modersmål?
Vilka didaktiska aspekter anser lärarna är väsentliga med avseende på elevernas
språkliga bakgrund?
Vår undersökning baseras på intervjuer med fyra verksamma lärare i årskurs 3. Vi
observerade först varje lärare i sina egna klasser under en av deras matematiklektioner innan
vi utförde våra intervjuer. Vi valde att ha intervjuerna i semistrukturerad intervjuform vilket
ger möjligheter och skapar förutsättningar till att få en djupare förståelse, att gå vidare med de
intressanta svaren samt att direkt ställa uppföljningsfrågor eller reda ut något som är oklart.
Resultat som vi har fått fram visar att lärarna inte anser att det finns någon skillnad i det
didaktiska förhållningssättet gentemot elever med svenska som förstaspråk respektive
andraspråk. Lärarna ansåg att det finns fyra väsentliga didaktiska aspekter som beror på
elevgruppen; kommunikation i matematik, konkret material i undervisningen, stöd i
undervisningen och språk. För att kunna använda och anpassa de didaktiska aspekterna utefter
en elevgrupps utformning och behov behöver läraren ha kännedom om och ta hänsyn till
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2010Författare
Eliasson, Hiba
Ascic, Harisa
Nyckelord
matematikundervisning
lärarens roll
elever med s
Språk
sv