• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Lärarnas didaktiska förhållningssätt vid matematikundervisning av elever med olika modersmål

Sammanfattning
Sammanfattning Syftet med vårt examensarbete var att undersöka lärarnas didaktiska förhållningssätt i ämnet matematik för årskurs 3 mellan lärare som undervisar elever med svenska som förstaspråk respektive lärare som undervisar elever med svenska som andraspråk. Målsättningen i vårt arbete har därför blivit att svara på följande frågeställningar:  Anser lärarna att det finns skillnader i didaktiska förhållningssätt som beror på elevgruppens modersmål?  Vilka didaktiska aspekter anser lärarna är väsentliga med avseende på elevernas språkliga bakgrund? Vår undersökning baseras på intervjuer med fyra verksamma lärare i årskurs 3. Vi observerade först varje lärare i sina egna klasser under en av deras matematiklektioner innan vi utförde våra intervjuer. Vi valde att ha intervjuerna i semistrukturerad intervjuform vilket ger möjligheter och skapar förutsättningar till att få en djupare förståelse, att gå vidare med de intressanta svaren samt att direkt ställa uppföljningsfrågor eller reda ut något som är oklart. Resultat som vi har fått fram visar att lärarna inte anser att det finns någon skillnad i det didaktiska förhållningssättet gentemot elever med svenska som förstaspråk respektive andraspråk. Lärarna ansåg att det finns fyra väsentliga didaktiska aspekter som beror på elevgruppen; kommunikation i matematik, konkret material i undervisningen, stöd i undervisningen och språk. För att kunna använda och anpassa de didaktiska aspekterna utefter en elevgrupps utformning och behov behöver läraren ha kännedom om och ta hänsyn till
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/23663
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_23663_1.pdf (173.4Kb)
Datum
2010
Författare
Eliasson, Hiba
Ascic, Harisa
Nyckelord
matematikundervisning
lärarens roll
elever med s
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV