• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hur skapar man en bra undervisning i matematik för en elevgrupp – som är anpassad till samtliga elever?

Sammanfattning
Sammanfattning: Syftet med den här studien har varit att få en ökad förståelse för hur man får en så optimal matematikundervisning som möjligt för en elevgrupp. Min förhoppning är även att det här arbetet ska kunna inspirera och bidra till en ökad kunskap hos andra lärare i ämnet. Jag har använt mig av frågeställningarna: Hur motverkar man matematiska svårigheter, vilka material som används, samt hur matematikundervisningen kan förbättras för att leda mig till svaret på min huvudfrågeställning: ’Hur skapar man en bra matematikundervisning’. För att ta reda på svaren på dessa frågeställningar har jag tagit del av tidigare forskning samt fört samtal med tre informanter. Observationer av dessa har till viss del även genomförts. Då jag endast haft tre informanter kan jag inte kunnat göra någon generalisering av resultaten, men mina informanter samt den tidigare forskningen har varit överrens om att planeringen av undervisningen är av avgörande betydelse. Utformningen av undervisningen är också någonting som belysts. För att förbereda eleverna och ge dem så bra förutsättningar som möjligt måste man ge dem variation. Ett viktigt material för att utveckla det abstrakta tänkandet är laborativt material, något som betonas både av samtliga informanter samt av tidigare forskning. Resurser, kompetens och storleken på elevgrupper är andra extremt viktiga faktorer som alla påverkar undervisningens kvalitet och som kommer att diskuteras i studien 1
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/23667
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_23667_1.pdf (152.1Kb)
Datum
2010
Författare
Eriksson, Helena
Nyckelord
Matematik
motivation
särskilt stöd
läromedel,
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV