Show simple item record

dc.contributor.authorNilsson, Annasv
dc.contributor.authorTholin, Johannasv
dc.date.accessioned2010-10-04T07:34:37Z
dc.date.available2010-10-04T07:34:37Z
dc.date.issued2010sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/23668
dc.description.abstractSyfte Vårt syfte är att ta reda på vad ett antal sydafrikanska lärarstudenter samt personal vid lärarutbildningen tycker om den föreskrivna undervisningsmetoden i Sydafrika (OBE) och om relationen mellan skola och samhälle. Huvudfråga Vilka åsikter finns kring OBE och framtiden för Sydafrikas skolor? Metod och material Vi har studerat litteratur i ämnet, såväl som metodlitteratur. Valet av metod föll på samtalsintervjuer då vi önskade gå på djupet och få utförliga svar med chans till uppföljning och följdfrågor. Våra informanter är lärarstudenter och personal vid Nelson Mandela Metropolitan University i Port Elizabeth, Sydafrika. Resultat Vår undersökning visar att det finns skiftande åsikter kring OBE. Det finns ett missnöje vad gäller innehållet i undervisningen, då kunskaper i exempelvis matematik har försämrats rejält. Den allmänna uppfattningen av OBE bland de intervjuade är dock positiv. En kombination av OBE och mer traditionella metoder lyfts fram som ett bra alternativ. En oro för att ett ständigt byte av undervisningsmetoder leder till ökad förvirring framkom, och kontinuitet inom skolan efterlystes. Många av informanterna var försiktigt hoppfulla inför framtiden i den sydafrikanska skolan. Att skolan har en stor betydelse för det samhälle som växer fram tror flertalet är fallet.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectSydafrikasv
dc.subjectskolasv
dc.subjectsamhällsutvecklingsv
dc.subjectmålorienterasv
dc.titleMålorienterad undervisning och skolans roll för samhällsutvecklingen i Sydafrika. En kvalitativ intervjustudie.sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record