Målorienterad undervisning och skolans roll för samhällsutvecklingen i Sydafrika. En kvalitativ intervjustudie.
Abstract
Syfte
Vårt syfte är att ta reda på vad ett antal sydafrikanska lärarstudenter samt personal vid
lärarutbildningen tycker om den föreskrivna undervisningsmetoden i Sydafrika (OBE) och om
relationen mellan skola och samhälle.
Huvudfråga
Vilka åsikter finns kring OBE och framtiden för Sydafrikas skolor?
Metod och material
Vi har studerat litteratur i ämnet, såväl som metodlitteratur. Valet av metod föll på
samtalsintervjuer då vi önskade gå på djupet och få utförliga svar med chans till uppföljning och
följdfrågor. Våra informanter är lärarstudenter och personal vid Nelson Mandela Metropolitan
University i Port Elizabeth, Sydafrika.
Resultat
Vår undersökning visar att det finns skiftande åsikter kring OBE. Det finns ett missnöje vad
gäller innehållet i undervisningen, då kunskaper i exempelvis matematik har försämrats rejält.
Den allmänna uppfattningen av OBE bland de intervjuade är dock positiv. En kombination av
OBE och mer traditionella metoder lyfts fram som ett bra alternativ. En oro för att ett ständigt
byte av undervisningsmetoder leder till ökad förvirring framkom, och kontinuitet inom skolan
efterlystes.
Många av informanterna var försiktigt hoppfulla inför framtiden i den sydafrikanska skolan. Att
skolan har en stor betydelse för det samhälle som växer fram tror flertalet är fallet.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2010Author
Nilsson, Anna
Tholin, Johanna
Keywords
Sydafrika
skola
samhällsutveckling
målorientera
Language
sv