Får det lov att vara lite elevinflytande? - En jämförande studie av elevinflytande mellan kommunal skola och friskola.
dc.contributor.author | Theiland Nilsson, Emma | sv |
dc.contributor.author | Andersson, Louise | sv |
dc.date.accessioned | 2010-10-04T07:34:39Z | |
dc.date.available | 2010-10-04T07:34:39Z | |
dc.date.issued | 2010 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/23670 | |
dc.description.abstract | Syftet med uppsatsen är att undersöka hur eleverna uppfattar sitt inflytande på lektionsnivå samt om det finns skillnader i elevernas uppfattning av möjligheterna till elevinflytande beroende på skolform. Undersökningen har genomförts genom en kvantitativ enkätundersökning. Enkäten genomfördes på två kommunala skolor respektive två friskolor i västra Götaland. Resultaten visar att det finns signifikanta skillnader mellan skolformerna där eleverna på friskolorna känner att de har större möjlighet att påverka lektioners innehåll och upplägg. Skillnaden antas kunna förklaras genom den marknadiseringsprocess som har skett sedan friskolereformen i början på 1990- talet. Trots skillnader i elevinflytande är upplevelsen av möjligheten att kunna påverka överlag väldigt låg. 1 | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.subject | Elevinflytande | sv |
dc.subject | skolform | sv |
dc.subject | marknadisering | sv |
dc.title | Får det lov att vara lite elevinflytande? - En jämförande studie av elevinflytande mellan kommunal skola och friskola. | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | C | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs Universitet/Sociologiska institutionen | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |