Show simple item record

dc.contributor.authorTheiland Nilsson, Emmasv
dc.contributor.authorAndersson, Louisesv
dc.date.accessioned2010-10-04T07:34:39Z
dc.date.available2010-10-04T07:34:39Z
dc.date.issued2010sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/23670
dc.description.abstractSyftet med uppsatsen är att undersöka hur eleverna uppfattar sitt inflytande på lektionsnivå samt om det finns skillnader i elevernas uppfattning av möjligheterna till elevinflytande beroende på skolform. Undersökningen har genomförts genom en kvantitativ enkätundersökning. Enkäten genomfördes på två kommunala skolor respektive två friskolor i västra Götaland. Resultaten visar att det finns signifikanta skillnader mellan skolformerna där eleverna på friskolorna känner att de har större möjlighet att påverka lektioners innehåll och upplägg. Skillnaden antas kunna förklaras genom den marknadiseringsprocess som har skett sedan friskolereformen i början på 1990- talet. Trots skillnader i elevinflytande är upplevelsen av möjligheten att kunna påverka överlag väldigt låg. 1sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectElevinflytandesv
dc.subjectskolformsv
dc.subjectmarknadiseringsv
dc.titleFår det lov att vara lite elevinflytande? - En jämförande studie av elevinflytande mellan kommunal skola och friskola.sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record