Show simple item record

dc.contributor.authorBerglund, Elsasv
dc.date.accessioned2010-10-04T07:34:40Z
dc.date.available2010-10-04T07:34:40Z
dc.date.issued2010sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/23671
dc.description.abstractUppsatsens syfte var att undersöka om och i så fall hur det kan arbetas framgångsrikt med det som kallas normkritisk pedagogik i skolan. Vi ville undersöka positiva pedagogiska modeller och praktiker som främjar ett mer tillåtande, accepterande och inkluderande klimat i skolan och undervisningen. Den huvudsakliga frågeställningen för uppsatsen var hur eleverna uppfattar en normkritisk pedagogik. Syftet har uppfyllts och frågeställningarna har besvarats framför allt genom intervjuer med elever. Den teoretiska bakgrunden har vi inhämtat med hjälp av litteraturstudier och en granskning av styrdokument för skolan. Dessutom har en genomgång skett av det metodmaterial som finns om normkritisk pedagogik. Teorier om normkritisk pedagogik har sitt ursprung i queerteori teorier om intersektionalitet och queerteori. Vi har konstaterat att de intervjuade eleverna överlag är mycket positivt inställda till normkritisk undervisning, men att de har en oro för att undervisningen ska väcka motstånd hos en del av eleverna även om den inte gjort det hos dem själva. Ytterligare utmaningar med den normkritiska pedagogiken lyfts och något som har blivit ett stort tema i uppsatsen är de pedagogiska kriser och det motstånd som den normkritiska undervisningen kan innebära. Uppsatsen har visat att ett normkritiskt förhållningssätt i undervisningen är ett sätt att uppnå en skola för alla i uttryckets sanna bemärkelse.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectNormkritiksv
dc.subjectnormkritisk pedagogiksv
dc.subjectqueerteorisv
dc.subjectintsv
dc.title”Det är ju så mycket i samhället som är helt uppfuckat” - elevperspektiv på normkritisk pedagogiksv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record