”Det är ju så mycket i samhället som är helt uppfuckat” - elevperspektiv på normkritisk pedagogik
Abstract
Uppsatsens syfte var att undersöka om och i så fall hur det kan arbetas framgångsrikt med det som kallas
normkritisk pedagogik i skolan. Vi ville undersöka positiva pedagogiska modeller och praktiker som främjar ett
mer tillåtande, accepterande och inkluderande klimat i skolan och undervisningen. Den huvudsakliga
frågeställningen för uppsatsen var hur eleverna uppfattar en normkritisk pedagogik. Syftet har uppfyllts och
frågeställningarna har besvarats framför allt genom intervjuer med elever. Den teoretiska bakgrunden har vi
inhämtat med hjälp av litteraturstudier och en granskning av styrdokument för skolan. Dessutom har en
genomgång skett av det metodmaterial som finns om normkritisk pedagogik. Teorier om normkritisk pedagogik
har sitt ursprung i queerteori teorier om intersektionalitet och queerteori. Vi har konstaterat att de intervjuade
eleverna överlag är mycket positivt inställda till normkritisk undervisning, men att de har en oro för att
undervisningen ska väcka motstånd hos en del av eleverna även om den inte gjort det hos dem själva. Ytterligare
utmaningar med den normkritiska pedagogiken lyfts och något som har blivit ett stort tema i uppsatsen är de
pedagogiska kriser och det motstånd som den normkritiska undervisningen kan innebära. Uppsatsen har visat att
ett normkritiskt förhållningssätt i undervisningen är ett sätt att uppnå en skola för alla i uttryckets sanna
bemärkelse.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2010Author
Berglund, Elsa
Keywords
Normkritik
normkritisk pedagogik
queerteori
int
Language
sv