• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kampen om barnidrotten. En studie kring idrottslärares föreställningar kring tävlingsmomenten i barn- och ungdomsidrotten.

Abstract
Syfte:Det övergripande syftet med föreliggande uppsats är att utifrån ett sociologiskt perspektiv nå förståelse av vilka normer och värderingar omkring tävlingsaspekterna i dagens barn - och ungdomsidrott, som idrottslärare är bärare av och kan tänkas vilja förmedla till barn och ungdomar. Frågeställningar: • Hur förhåller sig enskilda idrottslärare till tävlingsaspekterna i dagens barn- och ungdomsidrott? • Vad tillskriver idrottslärarna som värdefullt i barn- och ungdomsidrotten med avseende på tävlingsaspekterna? • I vilken utsträckning anser idrottslärare att föreställningar om genus förstärks eller utmanas med avseende på tävlingsaspekterna i barn- och ungdomsidrotten? Metod:För att undersöka uppsatsen tre principiella frågeställningar har vi intervjuat fem idrottslärare verksamma på grundskolan, med hjälp av en kvalitativ intervjumetod Huvudresultat:Resultaten från studien pekar dels på att idrottslärarna överlag har en ambivalent syn på dessa tävlingsaspekter. Idrottslärarna tenderar dels också i viss mån att främja och värdera en del av dessa tävlingsaspekter inom ramen för idrottsläraruppdraget relativt högt. Det genusteoretiska perspektivet ger också vid handen att idrottslärarna i studien anser att den traditionella könsordningen inom barn- och ungdomsidrotten utmanas, snarare än förstärks med avseende på tävlingsaspekterna. Betydelse för läraryrket: Med utgångspunkt i studiens resultat framstår det som betydelsefullt att medvetandegöra för gruppen idrottslärare, att främjandet av dessa tävlingsaspekter medvetet eller omedvetet innebär vissa negativa konsekvenser för idrottsundervisningen i skolan. Att idrottslärare måste tillägna sig ett kritiskt förhållningssätt till följande tävlingsaspekter, utgör otvivelaktigt en grundförutsättning för att professionellt kunna verka inom skolverksamheten. Vi anser att medvetenheten om hur idrottslärare förhåller sig till dessa tävlingsaspekter, i högsta grad bör betraktas som relevant inte minst med tanke på idrottslärares förståelse kring sin egen undersvin
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/23673
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_23673_1.pdf (572.4Kb)
Date
2010
Author
Klang, Hans
Kumar, Martin
Keywords
Idrottslärare
tävlingsaspekter
barnidrott
habit
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV