• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kampen om barnidrotten. En studie kring idrottslärares föreställningar kring tävlingsmomenten i barn- och ungdomsidrotten.

Sammanfattning
Syfte:Det övergripande syftet med föreliggande uppsats är att utifrån ett sociologiskt perspektiv nå förståelse av vilka normer och värderingar omkring tävlingsaspekterna i dagens barn - och ungdomsidrott, som idrottslärare är bärare av och kan tänkas vilja förmedla till barn och ungdomar. Frågeställningar: • Hur förhåller sig enskilda idrottslärare till tävlingsaspekterna i dagens barn- och ungdomsidrott? • Vad tillskriver idrottslärarna som värdefullt i barn- och ungdomsidrotten med avseende på tävlingsaspekterna? • I vilken utsträckning anser idrottslärare att föreställningar om genus förstärks eller utmanas med avseende på tävlingsaspekterna i barn- och ungdomsidrotten? Metod:För att undersöka uppsatsen tre principiella frågeställningar har vi intervjuat fem idrottslärare verksamma på grundskolan, med hjälp av en kvalitativ intervjumetod Huvudresultat:Resultaten från studien pekar dels på att idrottslärarna överlag har en ambivalent syn på dessa tävlingsaspekter. Idrottslärarna tenderar dels också i viss mån att främja och värdera en del av dessa tävlingsaspekter inom ramen för idrottsläraruppdraget relativt högt. Det genusteoretiska perspektivet ger också vid handen att idrottslärarna i studien anser att den traditionella könsordningen inom barn- och ungdomsidrotten utmanas, snarare än förstärks med avseende på tävlingsaspekterna. Betydelse för läraryrket: Med utgångspunkt i studiens resultat framstår det som betydelsefullt att medvetandegöra för gruppen idrottslärare, att främjandet av dessa tävlingsaspekter medvetet eller omedvetet innebär vissa negativa konsekvenser för idrottsundervisningen i skolan. Att idrottslärare måste tillägna sig ett kritiskt förhållningssätt till följande tävlingsaspekter, utgör otvivelaktigt en grundförutsättning för att professionellt kunna verka inom skolverksamheten. Vi anser att medvetenheten om hur idrottslärare förhåller sig till dessa tävlingsaspekter, i högsta grad bör betraktas som relevant inte minst med tanke på idrottslärares förståelse kring sin egen undersvin
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/23673
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_23673_1.pdf (572.4Kb)
Datum
2010
Författare
Klang, Hans
Kumar, Martin
Nyckelord
Idrottslärare
tävlingsaspekter
barnidrott
habit
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV