Show simple item record

dc.date.accessioned2010-10-04T07:34:48Z
dc.date.available2010-10-04T07:34:48Z
dc.date.issued2010sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/23678
dc.description.abstract  I detta examensarbete undersöker vi begreppet tvärvetenskap och hur det kan uppfattas av lärare som undervisar på gymnasieprogram med tvärvetenskaplig undervisning. Vi har genom en enkät bestående av åtta frågor, som besvarats av åtta lärare, fastsällt att den uppfattningen som finns om tvärvetenskap lider av en viss begreppsför- virring. En del respondenter gör tvärvetenskap till vad vi kallar mångvetenskap, vilket i skolans värld ofta be- nämns ämnesintegrerad undervisning. Tvärvetenskaplig undervisning handlar om att ge ett perspektiv som över- griper flera vetenskaper, exempelvis natur- och samhällsvetenskap. Geografi är det ämne som redan idag finns, där beståndsdelarna är Natur- och Kulturgeografi. Borde det kanske införas nya tvärvetenskapliga ämnen? Det som är den gemensamma nämnaren för den pedagogiska vinsten är helhetsbegreppet. Respondenterna vill alla trycka på vikten av ett helhetsperspektiv som man uppnår genom ett tvärvetenskaplig undervisningssätt. Avslutningsvis gör vi reflektionen att det inte är möjligt att ge en bra övergripande undervisning utan en viss grund att stå på, samt att de inte är lätt att undervisa enligt ett tvärvetenskapligt sätt när skolans utformning grun- das i tydliga ämnesgränser.  sv
dc.language.isosvsv
dc.titleEn analys av begreppet tvärvetenskapsv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record