• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

En analys av begreppet tvärvetenskap

Sammanfattning
  I detta examensarbete undersöker vi begreppet tvärvetenskap och hur det kan uppfattas av lärare som undervisar på gymnasieprogram med tvärvetenskaplig undervisning. Vi har genom en enkät bestående av åtta frågor, som besvarats av åtta lärare, fastsällt att den uppfattningen som finns om tvärvetenskap lider av en viss begreppsför- virring. En del respondenter gör tvärvetenskap till vad vi kallar mångvetenskap, vilket i skolans värld ofta be- nämns ämnesintegrerad undervisning. Tvärvetenskaplig undervisning handlar om att ge ett perspektiv som över- griper flera vetenskaper, exempelvis natur- och samhällsvetenskap. Geografi är det ämne som redan idag finns, där beståndsdelarna är Natur- och Kulturgeografi. Borde det kanske införas nya tvärvetenskapliga ämnen? Det som är den gemensamma nämnaren för den pedagogiska vinsten är helhetsbegreppet. Respondenterna vill alla trycka på vikten av ett helhetsperspektiv som man uppnår genom ett tvärvetenskaplig undervisningssätt. Avslutningsvis gör vi reflektionen att det inte är möjligt att ge en bra övergripande undervisning utan en viss grund att stå på, samt att de inte är lätt att undervisa enligt ett tvärvetenskapligt sätt när skolans utformning grun- das i tydliga ämnesgränser.  
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/23678
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_23678_1.pdf (284.4Kb)
Datum
2010
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV