dc.description.abstract |
I detta examensarbete undersöker vi begreppet tvärvetenskap och hur det kan uppfattas av lärare som undervisar
på gymnasieprogram med tvärvetenskaplig undervisning. Vi har genom en enkät bestående av åtta frågor, som
besvarats av åtta lärare, fastsällt att den uppfattningen som finns om tvärvetenskap lider av en viss begreppsför-
virring. En del respondenter gör tvärvetenskap till vad vi kallar mångvetenskap, vilket i skolans värld ofta be-
nämns ämnesintegrerad undervisning. Tvärvetenskaplig undervisning handlar om att ge ett perspektiv som över-
griper flera vetenskaper, exempelvis natur- och samhällsvetenskap. Geografi är det ämne som redan idag finns,
där beståndsdelarna är Natur- och Kulturgeografi. Borde det kanske införas nya tvärvetenskapliga ämnen?
Det som är den gemensamma nämnaren för den pedagogiska vinsten är helhetsbegreppet. Respondenterna vill
alla trycka på vikten av ett helhetsperspektiv som man uppnår genom ett tvärvetenskaplig undervisningssätt.
Avslutningsvis gör vi reflektionen att det inte är möjligt att ge en bra övergripande undervisning utan en viss
grund att stå på, samt att de inte är lätt att undervisa enligt ett tvärvetenskapligt sätt när skolans utformning grun-
das i tydliga ämnesgränser.
| sv |