”Leka skriva å så lära mig saker” En intervjustudie av nio barns förväntningar på förskoleklassen
Abstract
Syfte
Syftet är att få en djupare förståelse för vilka förväntningar nio barn i förskolan har på förskoleklassens
verksamhet och hur väl deras förväntningar överensstämmer med vad staten avser att förskoleklassen skall vara.
Frågeställningar
Vilka förväntningar har nio barn i förskolan på förskoleklassen?
Vad säger staten om hur utformningen av förskoleklassen skall se ut och hur väl stämmer det överens
med barnens förväntningar på den?
Hur kan kunskapen om hur barn tänker om förskoleklassen användas i den pedagogiska verksamheten?
Metod och material
Studien har genomförts med hjälp av kvalitativa intervjuer av barn som befinner sig i förskolans verksamhet
samt litteraturstudier. Barnen intervjuades enskilt och vid intervjuerna använde jag bandspelare samt förde
anteckningar. Intervjuerna skrevs ut efter varje intervju tillsammans med anteckningarna.
Resultat
Resultatet visar att barnens förväntningar handlar om leken, regler och förhållningssätt mot varandra, omsorg
(från fröken) och att lära sig saker. Barnen förväntar sig att få leka, men att också få lära sig saker. De separerar
inte lek och att lära sig något, utan sammankopplar dessa genom att beskriva olika lekar de vill lära sig. Barnen
tar upp att regler och förhållningssätt är viktigt och de förväntar sig omsorg från fröken. Resultatet visar således
att barnens förväntningar stämmer väl överens med vad staten menar att förskoleklassen skall vara.
Betydelse för läraryrket
Min studie visar att genom att vara nyfiken på och intresserad av hur barn tänker och vilka förväntningar som
finns hos dem inför nya situationer ger det mig som pedagog oändliga möjligheter att skapa en verksamhet som
motsvarar de förväntningar de har.
1
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2010Keywords
Förväntningar
barn
förskoleklass
läroplan
lek,
Language
sv