• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”Leka skriva å så lära mig saker” En intervjustudie av nio barns förväntningar på förskoleklassen

Abstract
Syfte Syftet är att få en djupare förståelse för vilka förväntningar nio barn i förskolan har på förskoleklassens verksamhet och hur väl deras förväntningar överensstämmer med vad staten avser att förskoleklassen skall vara. Frågeställningar  Vilka förväntningar har nio barn i förskolan på förskoleklassen?  Vad säger staten om hur utformningen av förskoleklassen skall se ut och hur väl stämmer det överens med barnens förväntningar på den?  Hur kan kunskapen om hur barn tänker om förskoleklassen användas i den pedagogiska verksamheten? Metod och material Studien har genomförts med hjälp av kvalitativa intervjuer av barn som befinner sig i förskolans verksamhet samt litteraturstudier. Barnen intervjuades enskilt och vid intervjuerna använde jag bandspelare samt förde anteckningar. Intervjuerna skrevs ut efter varje intervju tillsammans med anteckningarna. Resultat Resultatet visar att barnens förväntningar handlar om leken, regler och förhållningssätt mot varandra, omsorg (från fröken) och att lära sig saker. Barnen förväntar sig att få leka, men att också få lära sig saker. De separerar inte lek och att lära sig något, utan sammankopplar dessa genom att beskriva olika lekar de vill lära sig. Barnen tar upp att regler och förhållningssätt är viktigt och de förväntar sig omsorg från fröken. Resultatet visar således att barnens förväntningar stämmer väl överens med vad staten menar att förskoleklassen skall vara. Betydelse för läraryrket Min studie visar att genom att vara nyfiken på och intresserad av hur barn tänker och vilka förväntningar som finns hos dem inför nya situationer ger det mig som pedagog oändliga möjligheter att skapa en verksamhet som motsvarar de förväntningar de har. 1
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/23679
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_23679_1.pdf (154.1Kb)
Date
2010
Keywords
Förväntningar
barn
förskoleklass
läroplan
lek,
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV