Tecken som ett kommunikationsmedel – en fallstudie om hur tecken används för att kommunicera i leksituationer
Abstract
Sammanfattning
Problemområde: Problematiken studien baseras på är de svårigheter som kan uppstå innan de allra yngsta
barnen i förskolan har lärt sig att tala. Därför ska denna studie titta på ett arbetslag i förskolan, som arbetar med
tecken för att kunna underlätta kommunikationen med de barn som ännu inte börjat tala.
Syfte och frågeställningar: Syftet med studien är att undersöka pedagogers användande av tecken i
leksituationer tillsammans med barn i förskolan. Det är pedagogers kommunikation med barn i ett- till
treårsåldern undersökningen kommer att fokusera på. För att precisera syftet utgår studien ifrån
frågeställningarna:
- Hur beskriver och resonerar pedagoger kring sitt användande av tecken i leksituationer tillsammans
med barn?
- Hur använder pedagoger tecken i leksituationer tillsammans med barn?
Metod: För att besvara syftet har en fallstudie valts att göras. Metoderna som använts, är intervju, observation
och fokussamtal. På grund av att det framkom för lite ny information ur fokussamtalet har vi valt att inte
presentera något resultat från detta.
Resultat: Genom de tre fallbeskrivningarna i resultatet framkommer det hur pedagogerna beskriver och
resonerar kring sitt teckenanvändande i leken. De säger bland annat att de använder tecken för att förtydliga sitt
språk, benämna saker och stimulera barns språkutveckling. I observationen kommer det fram fem kategorier som
beskriver hur pedagogerna använder tecken i leken tillsammans med barn. Dessa kategorier är benämna,
utveckla, tillrättavisa, beskriva och förtydliga.
Relevans för läraryrket: I denna studie har det visat sig att pedagoger använder tecken tillsammans med små
barn i leken för att utveckla barns språk, självförtroende och för att kunna skapa dialog tillsammans med barn
som ännu inte har tillägnat sig det talade språket. I och med detta hoppas vi att fler får upp ögonen för
arbetssättet att förstärka sitt tal med hjälp av tecken tillsammans med små barn.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2010Author
Carlberg, Camilla
Ekdahl, Malin
Keywords
Tecken
leksituationer
pedagog
förskola
pedagog
Language
sv