• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Tecken som ett kommunikationsmedel – en fallstudie om hur tecken används för att kommunicera i leksituationer

Sammanfattning
Sammanfattning Problemområde: Problematiken studien baseras på är de svårigheter som kan uppstå innan de allra yngsta barnen i förskolan har lärt sig att tala. Därför ska denna studie titta på ett arbetslag i förskolan, som arbetar med tecken för att kunna underlätta kommunikationen med de barn som ännu inte börjat tala. Syfte och frågeställningar: Syftet med studien är att undersöka pedagogers användande av tecken i leksituationer tillsammans med barn i förskolan. Det är pedagogers kommunikation med barn i ett- till treårsåldern undersökningen kommer att fokusera på. För att precisera syftet utgår studien ifrån frågeställningarna: - Hur beskriver och resonerar pedagoger kring sitt användande av tecken i leksituationer tillsammans med barn? - Hur använder pedagoger tecken i leksituationer tillsammans med barn? Metod: För att besvara syftet har en fallstudie valts att göras. Metoderna som använts, är intervju, observation och fokussamtal. På grund av att det framkom för lite ny information ur fokussamtalet har vi valt att inte presentera något resultat från detta. Resultat: Genom de tre fallbeskrivningarna i resultatet framkommer det hur pedagogerna beskriver och resonerar kring sitt teckenanvändande i leken. De säger bland annat att de använder tecken för att förtydliga sitt språk, benämna saker och stimulera barns språkutveckling. I observationen kommer det fram fem kategorier som beskriver hur pedagogerna använder tecken i leken tillsammans med barn. Dessa kategorier är benämna, utveckla, tillrättavisa, beskriva och förtydliga. Relevans för läraryrket: I denna studie har det visat sig att pedagoger använder tecken tillsammans med små barn i leken för att utveckla barns språk, självförtroende och för att kunna skapa dialog tillsammans med barn som ännu inte har tillägnat sig det talade språket. I och med detta hoppas vi att fler får upp ögonen för arbetssättet att förstärka sitt tal med hjälp av tecken tillsammans med små barn.  
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/23680
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_23680_1.pdf (609.1Kb)
Datum
2010
Författare
Carlberg, Camilla
Ekdahl, Malin
Nyckelord
Tecken
leksituationer
pedagog
förskola
pedagog
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV