• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Föräldrasamverkan i förskola och skola – en studie bland föräldrar och pedagoger

Sammanfattning
Syftet med detta examensarbete är att undersöka i vilken omfattning föräldrar och pedagoger erfar att de samverkar och vad det finns för likheter och skillnader gällande föräldrasamverkan i förskolan och skolan.  Hur erfar föräldrar och pedagoger samverkan mellan hem och förskola?  Hur erfar föräldrar och pedagoger samverkan mellan hem och skola?  Vad finns det för likheter och skillnader gällande föräldrasamverkan mellan förskolan och skolan i relation till vad som skrivs i läroplanerna om föräldrasamverkan? För att genomföra studien har både kvantitativa och kvalitativa undersökningar använts. Det som framkommit av våra studier är att det dagliga mötet i förskolan mellan förälder och pedagog sker i stort sett varje dag, detta behöver dock inte betyda att den föräldrasamverkan som här sker är av god kvalité. Även då det dagliga mötet uteblir i skolan, behöver inte detta innebära att den samverkan som här sker blir av lägre kvalité än den som sker inom förskolan. De likheter vi ser verksamheterna emellan är att omfattningen på den föräldrasamverkan som sker beror mycket på om pedagogen är villig att släppa in föräldrarna i verksamheten, men det beror även mycket på föräldern och hur mycket denne är villig att engagera sig och samverka. Som blivande lärare är det av stor vikt att se föräldrarna som en stor och viktig resurs i barnets utveckling. Genom att föräldrar inkluderas ges de möjlighet att bidra med nya perspektiv till den pedagogiska verksamheten. i
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/23682
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_23682_1.pdf (220.0Kb)
Datum
2010
Författare
Petersson, Marie
Jonsen, Camilla
Nyckelord
förskola och skola
förälder
föräldrasamverkan
p
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV