Föräldrasamverkan i förskola och skola – en studie bland föräldrar och pedagoger
Sammanfattning
Syftet med detta examensarbete är att undersöka i vilken omfattning föräldrar och pedagoger erfar att de
samverkar och vad det finns för likheter och skillnader gällande föräldrasamverkan i förskolan och skolan.
Hur erfar föräldrar och pedagoger samverkan mellan hem och förskola?
Hur erfar föräldrar och pedagoger samverkan mellan hem och skola?
Vad finns det för likheter och skillnader gällande föräldrasamverkan mellan förskolan och skolan i
relation till vad som skrivs i läroplanerna om föräldrasamverkan?
För att genomföra studien har både kvantitativa och kvalitativa undersökningar använts. Det som framkommit av
våra studier är att det dagliga mötet i förskolan mellan förälder och pedagog sker i stort sett varje dag, detta
behöver dock inte betyda att den föräldrasamverkan som här sker är av god kvalité. Även då det dagliga mötet
uteblir i skolan, behöver inte detta innebära att den samverkan som här sker blir av lägre kvalité än den som sker
inom förskolan. De likheter vi ser verksamheterna emellan är att omfattningen på den föräldrasamverkan som
sker beror mycket på om pedagogen är villig att släppa in föräldrarna i verksamheten, men det beror även
mycket på föräldern och hur mycket denne är villig att engagera sig och samverka.
Som blivande lärare är det av stor vikt att se föräldrarna som en stor och viktig resurs i barnets utveckling.
Genom att föräldrar inkluderas ges de möjlighet att bidra med nya perspektiv till den pedagogiska verksamheten.
i
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2010Författare
Petersson, Marie
Jonsen, Camilla
Nyckelord
förskola och skola
förälder
föräldrasamverkan
p
Språk
sv