”Läs tio sidor till på torsdag” - Lärarens syn på läxor – en jämförande studie mellan språk och So i grundskolans senare del och gymnasiet
Abstract
Sammanfattning
Syftet med uppsatsen var att undersöka hur lärare ser på läxor och om det fanns någon skillnad i synen på läxor i
språk- och So-ämnen på grundskolans senare del respektive gymnasiet. Vi ville också se om forskningen såg
positivt eller negativt på läxor. För att se om den officiella synen på läxor förändrats över tid, valde vi också att
jämföra läroplanerna mellan åren 196-1994. Då de kommande läroplanerna vid skrivandet av uppsatsen inte
varit färdiga, har vi inte kunnat ta med dem i vår jämförelse, men vi har med hjälp av information som funnits
om arbetet med de nya läroplanerna kunnat se tendenser.
Vi genomförde en enkätundersökning bland språk- och So-lärare på grundskolans senare del och gymnasiet, där
vi frågade om de ger eleverna läxor, av vilka orsaker, om de följer upp läxorna samt om de tror att eleverna lär
sig mer och lättare når de nationella målen. Vi tog även del av tidigare forskning på området. Vid
framställningen av enkäten valde vi att arbeta med Google Docs för att göra en webbenkät, vilket avsevärt
underlättade vårt arbete.
Vi kom i vår undersökning fram till att de flesta lärare ger läxor, men att det fanns skillnader mellan språk- och
So-lärarna samt grundskole- respektive gymnasielärarna i synen på läxor. Vi kom även fram till att forskningen
är oenig om huruvida läxor ger positiva eller negativa effekter. Då läxor är så vanliga, men enligt forskningen
sällan problematiseras. Den tas inte heller upp i nu gällande läroplaner och ej i lärarutbildningen. Därför vill vi
med detta arbete bidra till att lärare reflekterar över läxan (det skolarbete som inte sker på lektionstid) som
metod.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2010Author
Sävenå, Emily
Modé, Emelie
Keywords
Läxa
språk
So
grundskola och gymnasiet.
Language
sv