• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”Läs tio sidor till på torsdag” - Lärarens syn på läxor – en jämförande studie mellan språk och So i grundskolans senare del och gymnasiet

Sammanfattning
Sammanfattning Syftet med uppsatsen var att undersöka hur lärare ser på läxor och om det fanns någon skillnad i synen på läxor i språk- och So-ämnen på grundskolans senare del respektive gymnasiet. Vi ville också se om forskningen såg positivt eller negativt på läxor. För att se om den officiella synen på läxor förändrats över tid, valde vi också att jämföra läroplanerna mellan åren 196-1994. Då de kommande läroplanerna vid skrivandet av uppsatsen inte varit färdiga, har vi inte kunnat ta med dem i vår jämförelse, men vi har med hjälp av information som funnits om arbetet med de nya läroplanerna kunnat se tendenser. Vi genomförde en enkätundersökning bland språk- och So-lärare på grundskolans senare del och gymnasiet, där vi frågade om de ger eleverna läxor, av vilka orsaker, om de följer upp läxorna samt om de tror att eleverna lär sig mer och lättare når de nationella målen. Vi tog även del av tidigare forskning på området. Vid framställningen av enkäten valde vi att arbeta med Google Docs för att göra en webbenkät, vilket avsevärt underlättade vårt arbete. Vi kom i vår undersökning fram till att de flesta lärare ger läxor, men att det fanns skillnader mellan språk- och So-lärarna samt grundskole- respektive gymnasielärarna i synen på läxor. Vi kom även fram till att forskningen är oenig om huruvida läxor ger positiva eller negativa effekter. Då läxor är så vanliga, men enligt forskningen sällan problematiseras. Den tas inte heller upp i nu gällande läroplaner och ej i lärarutbildningen. Därför vill vi med detta arbete bidra till att lärare reflekterar över läxan (det skolarbete som inte sker på lektionstid) som metod.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/23683
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_23683_1.pdf (1.586Mb)
Datum
2010
Författare
Sävenå, Emily
Modé, Emelie
Nyckelord
Läxa
språk
So
grundskola och gymnasiet.
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV