• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”Tala så jag ser dig” (Sokrates)

Sammanfattning
Sammanfattning: Syftet är att problematisera och undersöka relationen mellan röst och identitet. Huvudfrågor är: Vad händer med identitetsuppfattningen i samband med processen att medvetandegöra sin röst? Hur kan förändrade röstvanor i sång och tal påverka självkänsla och självförtroende? Hur kan röstövningar bidra till förändrad kroppsmedvetenhet? Hur kan man som röstpedagog arbeta med röst och identitet i perspektiv av lärandeteori? Vi använde oss av en praktisk studie, en primärkälla, i form av en frivillig försöksgrupp med vuxna deltagare, där merparten inte hade någon sångerfarenhet. Dessutom utformade vi självskattningsformulär/enkäter både före och efter perioden för den praktiska studien. Under den praktiska studien kom vi därtill att ägna oss åt observation av gruppen. Alla deltagarna i studien såg sin röst som en del av personligheten och de flesta var öppna för att arbeta med och utveckla den. Att arbeta med att förändra och utveckla sin röst och sitt röstanvändande är en process som involverar hela människan, såväl fysiskt som psykiskt och emotionellt i relation till den hon är och den hon vill vara d.v.s. hennes identitet. Flertalet deltagare växte med uppgiften och stärktes, enligt våra observationer, i sin självkänsla och i sitt självförtroende. Enligt oss författare hade en längre period av studien varit till fördel för vår undersökning, för att få ett mer övergripande och tydligare resultat. Vi anser, i egenskap av sångpedagoger, att resultatet av vår undersökning ändå visar på vikten av att arbeta med hela människan för att utveckla elevens tal- och sångröst, d.v.s involvera elevens personlighet samt arbeta med kroppskännedom, för att uppnå ett utökat kroppsmedvetande och på detta sätt också öka självförtroendet och självkänslan.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/23687
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_23687_1.pdf (216.1Kb)
Datum
2010
Författare
ericsson, johanna
hedman, viveca
Nyckelord
Röst
identitet
kropp
kommunikation
självförtro
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV