• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Evolutionsundervisning i den engelska skolan – undersökning av elevernas kunskap om evolution

Abstract
Inget inom biologi är förståligt förutom i ljuset av evolution. Tyvärr börjar evolutionsundervisningen alldeles för sent i skolan samtidigt som det finns organisationer som jobbar för att underminera evolutionsteorins giltighet. Detta genom att försöka få kreationism och Intelligent Design som alternativ till evolutionsteorin på naturvetenskapliga lektioner, vilket riskerar leda till att elevers kunskap om och förståelse för evolutionen minskar. Syftet med detta arbete var att genom en enkät kontrollera engelska elevers kunskaper om livets uppkomst och utveckling samt få reda på deras eventuella kreationistiska tankar eller missuppfattningar i ämnet. Arbetet ska även ge tips och råd till lärare som på naturvetenskapliga lektioner ska undervisa i evolution. Enkätundersökningen genomfördes på elever från tre olika klasser i Brighton, England. Elever kryssade även i om de var pojke/flicka och om de ansåg sig vara religiösa eller inte för att finna eventuella skillnader mellan årskurs, kön och religion. Två intervjuer genomfördes med James Williams, från Sussex University för att få information och tips till lärare i evolutionsundervisning. Enkätsvaren visade att elever överlag har en relativt god kunskap om livets uppkomst och utveckling utan större kreationistiska tankar. Däremot visade svaren på dålig uppfattning om vad som är vetenskap eller inte. Svaren visade att ju äldre eleverna var och ju mer biologiundervisning de hade desto större var sannolikheten för ett rätt svar. En annan skillnad var att religiösa elever oftare svarade sant på kreationistiska påståenden. Evolutionsundervisning måste börja så tidigt som möjligt för att så hög förståelse som möjligt ska uppnås. Lärare måste ha en god kunskap för att kunna argumentera för evolutionen. De måste även ha kunskap om vetenskapsteori och vara tydliga med det vetenskapliga språket. Det viktigaste att tänka på för naturvetenskapliga lärare i evolutionsundervisning är att behandla alla med respekt och vara tydliga med vad som ska läras ut på lektionerna och varför.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/23688
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_23688_1.pdf (238.4Kb)
Date
2010
Author
Söderquist, Pär
Keywords
Evolution
undervisning
kreationism
Intelligent
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV