Lärandemiljöer för barn med ADHD – Hur belyses detta inom forskning och i stödmaterial för pedagoger
Abstract
Sammanfattning högst 300
Problembeskrivning: Elever med koncentrationssvårigheter är något som alla pedagoger
kommer i kontakt med. Det finns pedagoger som upplever att de inte har
de verktyg som krävs i arbetet med dessa barn.
Syfte och frågeställning: Syftet med uppsatsen är att belysa faktorer i lärandemiljöer som påverkar
barn med ADHD/koncentrationssvårigheter. Analysen sker med
utgångspunkt från tidigare forskning och en studie av stödmaterial för
pedagoger.
Uppsatsens mer precisa frågeställningar lyder:
Hur kan ADHD/koncentrationssvårigheter hos barn yttra sig, och
vilka behov kan det innebära i en skolmiljö?
Vad kännetecknar lärandemiljöer som på ett bra sätt kan svara upp
mot behoven hos barn med ADHD/koncentrationssvårigheter?
Metod:Uppsatsen bygger på en kvalitativanalys av stödmaterial för pedagoger
och vetenskaplig litteratur.
Resultat: Det är tydligt att stödmaterialet för pedagoger bygger på vetenskaplig
litteratur. ADHD yttrar sig i olika former av koncentrationssvårigheter.
Barn med ADHD behöver tydlighet, struktur och en bra miljö i skolan.
Det går att använda ett stödmaterial som detta för att skapa en bra
lärandemiljö för dessa barn men det är dock viktigt att vara medveten om
att barn är olika och se till varje individ.
Relevans för läraryrket:Då pedagoger kan tänkas använda ett stödmaterial som det undersökta är
det viktigt att veta om det är vetenskapligt förankrat då det påverkar
materialets legitimitet. Denna uppsats ger även en inblick i hur man kan
tänka i arbetet med barn som har koncentrationssvårigheter.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2010Author
Persson, Linda
Litsen, Anna
Keywords
ADHD
koncentrationssvårigheter
stödmaterial för
Language
sv