• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Lärandemiljöer för barn med ADHD – Hur belyses detta inom forskning och i stödmaterial för pedagoger

Sammanfattning
Sammanfattning högst 300 Problembeskrivning: Elever med koncentrationssvårigheter är något som alla pedagoger kommer i kontakt med. Det finns pedagoger som upplever att de inte har de verktyg som krävs i arbetet med dessa barn. Syfte och frågeställning: Syftet med uppsatsen är att belysa faktorer i lärandemiljöer som påverkar barn med ADHD/koncentrationssvårigheter. Analysen sker med utgångspunkt från tidigare forskning och en studie av stödmaterial för pedagoger. Uppsatsens mer precisa frågeställningar lyder:  Hur kan ADHD/koncentrationssvårigheter hos barn yttra sig, och vilka behov kan det innebära i en skolmiljö?  Vad kännetecknar lärandemiljöer som på ett bra sätt kan svara upp mot behoven hos barn med ADHD/koncentrationssvårigheter? Metod:Uppsatsen bygger på en kvalitativanalys av stödmaterial för pedagoger och vetenskaplig litteratur. Resultat: Det är tydligt att stödmaterialet för pedagoger bygger på vetenskaplig litteratur. ADHD yttrar sig i olika former av koncentrationssvårigheter. Barn med ADHD behöver tydlighet, struktur och en bra miljö i skolan. Det går att använda ett stödmaterial som detta för att skapa en bra lärandemiljö för dessa barn men det är dock viktigt att vara medveten om att barn är olika och se till varje individ. Relevans för läraryrket:Då pedagoger kan tänkas använda ett stödmaterial som det undersökta är det viktigt att veta om det är vetenskapligt förankrat då det påverkar materialets legitimitet. Denna uppsats ger även en inblick i hur man kan tänka i arbetet med barn som har koncentrationssvårigheter.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/23690
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_23690_1.pdf (181.7Kb)
Datum
2010
Författare
Persson, Linda
Litsen, Anna
Nyckelord
ADHD
koncentrationssvårigheter
stödmaterial för
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV