• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Slöjans vara eller icke vara i grundskolan

Abstract
Sammanfattning Syftet med uppsatsen är att lyfta fram slöjan i skolan och att göra den till en fråga om värdegrund då vår huvud- fråga inför undersökningen just varit om slöjan verkligen kan anses vara förenlig med våra rådande jämställd- hetsideal. Metoden vi använt oss av är en kvantitativ enkätundersökning och en kvalitativ textanalys. Vi valde ut fem grundskolor belägna i områden med kraftigt skiftande social struktur. Vad gäller materialet har vi utnyttjat Internets alla möjligheter för att så kunna ta del av, inte bara svenska, utan även internationella artiklar på flera språk. Vi har inte haft svårigheter att finna litteratur trots att denna varit både begränsad och ibland svårtillgäng- lig. Även personliga kontakter insatta i temat har kunnat bidra med värdefulla litteraturtips och i och med att slöjan i allra högsta grad är aktuell har också den pågående mediadebatten varit till stor hjälp. Resultatet visade sig vara något förvånande då flera lärare i ord beskrev användandet av slöjan i negativa termer men på enkätfrå- gan om de var för användandet av denna svarade de det motsatta. Vi vill således hävda att vi kunnat konstatera att viljan att vara politiskt korrekt är något som genomsyrar den svenska skolan. Detta vill vi mena har en, i ne- gativ bemärkelse, stor betydelse för skolsystemet i allmänhet då den brist på information och den bland lärare rådande kulturrelativismen måste ses som direkt skadlig för eleverna. Det är också förvånansvärt få lärare som ansåg sig behöva allmänt gällande riktlinjer angående slöjan. Vad har då uppsatsens innehåll konkret för bety- delse för läraryrket? Vi tycker oss ha kunnat påvisa en allmän okunskap i ämnet bland våra kollegor och anser att man som lärare bör inneha all nödvändig information i ämnet för att så kunna förhålla sig på ett korrekt sätt.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/23692
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_23692_1.pdf (189.4Kb)
Date
2010
Keywords
Slöja
islam
värdegrund
jämställdhet
religionsf
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV