Slöjans vara eller icke vara i grundskolan
Abstract
Sammanfattning
Syftet med uppsatsen är att lyfta fram slöjan i skolan och att göra den till en fråga om värdegrund då vår huvud-
fråga inför undersökningen just varit om slöjan verkligen kan anses vara förenlig med våra rådande jämställd-
hetsideal. Metoden vi använt oss av är en kvantitativ enkätundersökning och en kvalitativ textanalys. Vi valde ut
fem grundskolor belägna i områden med kraftigt skiftande social struktur. Vad gäller materialet har vi utnyttjat
Internets alla möjligheter för att så kunna ta del av, inte bara svenska, utan även internationella artiklar på flera
språk. Vi har inte haft svårigheter att finna litteratur trots att denna varit både begränsad och ibland svårtillgäng-
lig. Även personliga kontakter insatta i temat har kunnat bidra med värdefulla litteraturtips och i och med att
slöjan i allra högsta grad är aktuell har också den pågående mediadebatten varit till stor hjälp. Resultatet visade
sig vara något förvånande då flera lärare i ord beskrev användandet av slöjan i negativa termer men på enkätfrå-
gan om de var för användandet av denna svarade de det motsatta. Vi vill således hävda att vi kunnat konstatera
att viljan att vara politiskt korrekt är något som genomsyrar den svenska skolan. Detta vill vi mena har en, i ne-
gativ bemärkelse, stor betydelse för skolsystemet i allmänhet då den brist på information och den bland lärare
rådande kulturrelativismen måste ses som direkt skadlig för eleverna. Det är också förvånansvärt få lärare som
ansåg sig behöva allmänt gällande riktlinjer angående slöjan. Vad har då uppsatsens innehåll konkret för bety-
delse för läraryrket? Vi tycker oss ha kunnat påvisa en allmän okunskap i ämnet bland våra kollegor och anser att
man som lärare bör inneha all nödvändig information i ämnet för att så kunna förhålla sig på ett korrekt sätt.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2010Keywords
Slöja
islam
värdegrund
jämställdhet
religionsf
Language
sv