Show simple item record

dc.contributor.authorAxensköld, Theosv
dc.date.accessioned2010-10-04T07:35:05Z
dc.date.available2010-10-04T07:35:05Z
dc.date.issued2010sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/23693
dc.description.abstractSyftet med detta arbete är att undersöka om det finns ett samband mellan lärarens grammatikundervisning och elevernas attityd till grammatik. Examensarbetet undersöker även om detta tänkta samband kan påverkas genom en mer stimulerande och elevcentrerad undervisning. Jag har använt mig av en experimentell metod, bestående av föreläsningar om grammatik, och detta har jag sedan kombinerat med en kvantitativ undersökning via enkät. Jag har genomfört lektioner med eleverna för att se om en mer varierad grammatikundervisning kunnat ge en effekt. Undervisningen har inte varit så fokuserat just vid ämneskunskaper, utan snarare kring diskussioner och föreläsningar om grammatiken. Eleverna visade sig överlag vara positivt inställda mot detta arbetssätt. De resultat jag kunnat sammanställa visar på att det finns ett visst stöd för antagandet om att man kan underlätta grammatikundervisningen om man försöker att göra den mer intressant och mer kopplad till eleven. Merparten av de elever som deltog kände en positiv förändring, vare sig de redan innan hade en positiv, neutral eller negativ attityd. Det finns stöd i mina resultat för antagandet om att eleven känner att grammatiken är värdefull, som verktyg och som stöd. Jag har förutom en ren resultatsframställning också försökt underbygga dessa resultat med stöd och teorier från litteraturen och försökt ge en bild av hur grammatikens historia påverkar den grammatikundervisning vi har i skolan idag. .sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectSpråksv
dc.subjectGrammatiksv
dc.subjectAttitydsv
dc.subjectUndervisningsv
dc.subjectEnkätsv
dc.titleElevers attityder till grammatiksv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record